dinsdag 23 april 2013

Eten aan boord van Kenya Airways

Toen ik anderhalve week geleden naar Zuid-Afrika vertrok, ben ik om geld te besparen via Nairobi gevlogen. Het scheelde namelijk maar liefst duizend euro met een rechtstreekse vlucht, toen ik ging boeken! Dan vlieg ik graag even om. Het was mijn eerste ervaring met Kenya Airways. Ik had mijn tickets via hun website geboekt en kon tijdens het boeken aangeven dat ik een glutenvrije maaltijd wenste (de combinatie glutenvrij/lactosevrij was niet mogelijk). Erg handig! Bij de incheckbalie op Schiphol checkte ik of de maaltijdwens was doorgekomen en dat was gelukkig het geval.
De maaltijden aan boord waren prima verzorgd. Tijdens mijn eerste vlucht kreeg ik warm eten en een broodje van Consenza, maar ik heb dat laatste het niet opgegeten, omdat ik op Schiphol al gegeten had en daarom aan boord maar de halve maaltijd heb genuttigd. Tijdens de vlucht van Nairobi naar Johannesburg kreeg ik onder andere crackers geserveerd. Ik heb de verpakking goed bekeken, maar ik zag nergens "gluten free" staan en er stonden wel korenaren op gedrukt. Ik zag dat de andere passagiers een broodje kregen, maar toch durfde ik het niet aan. Het was bovendien zeer vroeg in de ochtend en ik had wederom geen behoefte aan een grote maaltijd. Het verse fruit dat geserveerd werd en het bakje yoghurt heb ik me laten smaken.
De eerste vlucht van mijn terugreis vertrok tegen een uur 's nachts. Ik ben direct gaan slapen en heb de maaltijd dus gemist. De tweede vlucht heb ik de maaltijden wel meegemaakt. Als ontbijt kreeg ik wederom een bakje yoghurt, fruit en crackers met boter en jam. Eén jammetje was niet genoeg, daarom vroeg ik om een tweede en die kreeg ik gelukkig ook. De warme lunch is hieronder te zien:
Het bakje met warm eten smaakte oké. De sla had geen dressing en was dus een beetje saai. Bij de crackers (vier stuks in totaal) kreeg ik alleen boter geleverd. Ik heb daarom om jam gevraagd en ook al hoorde er geen jam bij de lunch, een van de stewards wilde het toch wel voor me halen van de ontbijtwagen. Als toetje kreeg ik weer fruit.
Zoals jullie kunnen lezen, heb ik me toch maar aan de crackers gewaagd. Ze zagen er uit als glutenvrije crackers en ze smaakten als glutenvrije crackers, maar wel erg lekker! Ik heb nergens last van gehad, dus ze waren echt glutenvrij. Voor mijn geruststelling zou het beter zijn als dat ook op de verpakking stond, maar omdat ik tot drie keer toe deze crackers kreeg, terwijl de andere passagiers een broodje of croissantje kregen, ging ik er van uit dat het goed zou zitten. 
De snack die tussendoor uitgedeeld werd, was een zakje met cashewnoten en macadamianoten. Ik ben niet gevoelig en omdat er niks op de verpakking stond in de trant van "kan sporen bevatten van gluten", heb ik ze opgegeten. Ze waren lekker en ik had ook nu nergens last van. Maar nogmaals: dat is geen garantie, ik reageer voor zover ik weet niet op sporen. 

Kortom: glutenvrij eten is prima geregeld aan boord van Kenya Airways. Als je niet tegen lactose kunt, is het wel belangrijk om je lactasepilletjes bij je te hebben, want anders blijft er weinig over dat je kunt eten van de maaltijden. Ik vind het een pluspunt vergeleken met sommige andere maatschappijen dat je je speciale maaltijd al tijdens het boeken kunt regelen. Dat scheelt een hoop gedoe met opbellen. Verder mag je tussen Europa en Afrika standaard twee koffers van 23 kilo meenemen. Ruimte genoeg dus voor de voorraad eten die ik altijd meesleep! 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten