vrijdag 12 april 2013

Glutenvrij lunchen in Johannesburg

De lunch tijdens dit toernooi wordt verzorgd op het tennispark. Het is een lunch in buffetvorm en wordt door cateraars bereid. Op de eerste dag meldde ik me bij het buffet met de mededeling dat ik geen gluten en zuivel eet. Een van de medewerkers liep met me mee langs het buffet om op te scheppen wat ik allemaal zou mogen hebben. Zo belandde er een grote schep met een of ander kleverig wit goedje op mijn bord (sorry voor de onsmakelijke beschrijving). Ze konden me niet uitleggen wat het was, maar het was geen rijst. Dat maakte dat ik gelijk al heel huiverig was: zou het wel glutenvrij zijn? Er belandden nog wat andere dingen op mijn bord en toen kwam een van de koks zich ermee bemoeien. Ik hoefde niet van het buffet te eten; in de keuken zouden ze iets anders voor me bereiden. Toen even later iemand aangelopen kwam met een bord met speciaal eten, kon ik het bord alleen maar argwanend bekijken. Er lag iets op dat op een kaassoufflé leek. Er zat alleen geen kaas in maar spinazie, dus mij werd verteld dat ik het zou mogen eten. Natuurlijk vertrouwde ik het paneermeel niet en er werd een kok bij gehaald die me vertelde dat ik dat inderdaad niet kon eten. Daarnaast lag er ook nog groente op mijn bord met boter eroverheen, dus ook dat kon ik niet eten. Ik heb het bord niet aangenomen en daar begon poging nummer drie. Ik kreeg kipfilet en groenten en kon bij het buffet salade opscheppen. Een redelijk magere lunch, maar voor een eerste dag viel het ook weer niet tegen. Het komt geregeld voor dat ik op de eerste dag op een toernooi maar een halve lunch krijg. Even later kwam iemand me nog een bord met rijst en groenten brengen, dus toen had ik echt genoeg.
De dagen erna was het beter geregeld. In de keuken stonden aparte borden klaar met porties eten voor de mensen met allergieën. Als ik me meldde bij het buffet, werd mijn eten opgewarmd in de magnetron. Zie hieronder bijvoorbeeld de lunch van gisteren (als iemand weet hoe ik de foto kan draaien met Blogger, dan hoor ik het graag):
Ik krijg elke dag rijst met groenten en een stukje vlees én vis. Naast de warme lunch is er ook dagelijks een toetjesbuffet. Dit buffet laat ik aan mij voorbij gaan, want het schepijs, de tiramisu en de pudding zijn aan mij niet besteed. Gelukkig stond er ook een keer een enorme schaal met vers fruit en daar heb ik gelijk drie porties van genomen (ik had wat in te halen van de dagen zonder toetje denk ik).

Al met al is de lunch hier prima te doen! Morgen laat ik weten hoe het gesteld is met het avondeten tijdens dit tennistoernooi. 

1 opmerking:

  1. Hoi Marjolein,

    Ik heb nu al een paar keer gekeken naar je verhalen en zit alweer te wachten op je volgende verhaal! Je schrijft leuk en het is zo herkenbaar!

    Groetjes,
    Mariëlle Ham

    BeantwoordenVerwijderen