zaterdag 6 april 2013

In de koffer

Aan het einde van de middag vertrek ik naar Zuid-Afrika, waar ik tien dagen zal blijven. Eerst een week gedurende een tennistoernooi dat ik zal spelen, daarna ga ik nog drie dagen op safari. Ik ben nu bezig met het klaarzetten van mijn spullen en inpakken van mijn koffers. Ook al ga ik maar tien dagen: ik neem heel veel bagage mee! Om te beginnen natuurlijk mijn gewone rolstoel, waar ik dagelijks in zit. Daarnaast mijn tennisrolstoel. Als ik ga reizen neem ik het frame los mee en gaan de wielen in een wieltas. Dat maakt alvast drie stuks bagage. Daar komen dan nog een wheelbag (koffer op wieltjes) met heel veel (sport)kleding en tennistas bij. Vanwege mijn dieet, wordt een deel van de ruimte in beslag genomen door eten. Tot een jaar geleden nam ik nauwelijks eten mee, alleen een zak drop (zeer belangrijk) en een doos mueslirepen. Nu gaat er beduidend meer mee.
Vorig jaar heb ik al deelgenomen aan deze toernooien. Ik weet dat het ontbijt en diner door het hotel worden verzorgd en de lunch op het tennispark door een cateraar. Ik heb er dus vertrouwen in dat het wel goed zal komen met mijn eten. Ik herinner me dat er bij het ontbijt verse jus d'orange was. Daarom neem ik voor de zekerheid een pak havermuesli mee, wat ik 's ochtends met jus d'orange kan eten als ze me vergeten zijn. Daarnaast neem ik een groot aantal repen mee, want ik probeer vijf eetmomenten per dag aan te houden. Met alleen het ontbijt, de lunch en het diner verzorgd, moet je zelf wat extra's meenemen en gebruik maken van wat je ter plekke kunt krijgen, bijvoorbeeld fruit. Ook moet ik tijdens de wedstrijd wat kunnen eten. Ik reageer tijdens het sporten niet goed op suikerrijke dingen, vandaar de bakjes met noten, moerbeien en incabessen aan de linker kant. Verder gaan er broodjes mee, die ik wil bewaren voor tijdens de safari, mocht het nodig zijn. Het geoefende oog ziet vast ook toast-a-bags, dat is voor het geval er bij het ontbijt voor brood wordt gezorgd. Het flesje chiazaad gaat mee als calciumbron. Een deel van het eten gaat mee als handbagage, want mijn angst is (en niet altijd onterecht) dat ze geen maaltijd voor mij aan boord hebben. Met mijn crackers, broodjes en repen kan ik dan toch voldoende eten. 
Naast het eten gaat er ook een doos met flesjes kokoswater mee. Ik drink tijdens het sporten altijd kokoswater. Het is een natuurlijke drank met mineralen en de drank is isotoon, dus het wordt snel opgenomen door het lichaam. Voor mij ideaal, maar natuurlijk op geen enkel tennispark te verkrijgen. 
Als laatste nog genoeg zakjes poeder om na elke wedstrijd een hersteldrank mee te maken en wat potjes met voedingssupplementen. 

Tot zover de voeding. Ik ga me nu eens buigen over hoeveel kleding ik nodig denk te hebben! 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten