zondag 30 juni 2013

Nog een week Parijs

Afgelopen week speelde ik voor de tweede keer deze maand in Parijs. Vorig jaar was dit toernooi een van mijn eerste glutenvrije toernooien en ik kon me herinneren dat alles toen zeer, zeer moeizaam was verlopen. Dit jaar had ik me goed voorbereid: ik had diverse soorten brood bij me, die zonder te toasten lekker waren. Daarnaast had ik niet alleen de organisatie van het toernooi een uitleg in het Frans gestuurd over mijn dieet, maar ook rechtstreeks het hotel. Dat had een zeer goed resultaat!
Bij het ontbijt bleek het hotel zowel glutenvrij brood als crackers gehaald te hebben en een pak glutenvrije ham. De meeste ochtenden heeft mijn ontbijt uit brood (het was gelukkig ook lekker zonder te toasten) en een omelet (op verzoek voor mij gebakken) bestaan. Daarnaast stond er vers fruit, dus ik had elke ochtend een goed gevulde maag. Een dag ontbeet ik met de crackers, belegd met verse aardbeien. Erg lekker!
De lunch werd in buffetvorm geserveerd op het tennispark. Het bestond uit stokbrood (Frankrijk hè), een koud gedeelte (salades, komkommer en dergelijke), een warm deel en toetjes (taart en kaas). Van het koude buffet kon ik meestal wel wat komkommer of tomaat eten. Bij het warme gedeelte kon je kiezen uit vlees of vis, groenten en pasta of rijst (meestal dan). Ik kon elke dag een stukje vis zonder saus krijgen. De eerste dag was de vis volkomen smaakloos en zo droog als glutenvrij brood, niet te eten dus. Zeker niet in combinatie met droge rijst. Daarbij at ik sperziebonen met peterselie, dat was wel aardig. De volgende dagen verzocht ik om een stukje vlees zonder saus, maar dat was er niet. Wel legde ik elke dag het verzoek neer om de dag erop 'kaal' vlees apart te houden, maar dat was zonder succes. Ik at als lunch dus een stuk droge vis, groenten (op een dag na elke dag die sperziebonen) en rijst (was helaas niet elke dag aanwezig). Omdat alles nogal smakeloos en droog was, nam ik elke ochtend uit het hotel een potje ketchup mee. Daar stonden namelijk potjes Heinz-ketchup (glutenvrij) per portie verpakt. Erg handig om mee te nemen, want mijn Frans is niet goed genoeg om met 100% zekerheid te zeggen of de ketchup op het tennispark glutenvrij was.
Het avondeten vond ook in buffetvorm plaats, in het hotel. Omdat de Fransen overal boter aan toevoegen, kon ik niks warms pakken van het buffet. Daarom werd er elke dag speciaal voor mij iets klaargemaakt. Dat was niet elke dag lekker, maar het was in ieder geval voedzaam en de mensen in het hotel deden hun best.
Ik ben ook twee keer uit eten geweest. De eerste avond belandden we bij een Mexicaans restaurant in een winkelcentrum genaamd "Belle Epine". Voor we plaatsnamen, vroegen we of ik er zou kunnen eten met mijn dieet. Dat zou geen probleem zijn, ik kon een steak krijgen. Toen die met gekruide aardappeltjes geserveerd werd, vroeg ik nogmaals na of die wel echt glutenvrij waren. Ik vertrouwde het niet en terecht, bleek daarna. Mijn bord werd teruggehaald en ik kreeg een nieuwe steak met alleen groenten. Weer zo'n halve maaltijd dus... Gelukkig bleken ze ook rijst te hebben en was mijn maaltijd compleet. De andere keer dat ik uit eten ging, namen we plaats bij een pizza/pasta restaurant. Nou niet bepaald een plek waar je veel glutenvrij eten verwacht te vinden. Toch heb ik er lekker kunnen eten. Vooraf meloen met ham en als hoofdgerecht een lapje gegrild vlees en (weer...) sperziebonen.

Hoe het deze week was gegaan? Het is me reuze meegevallen, na mijn moeizame ervaring vorig jaar. Wat een beetje scheelde, was dat deze week ook een Zweedse speler die glutenvrij moet eten aanwezig was. Had ik mooi iemand om samen mee te zuchten over het eten, als het weer eens moeizaam liep :-). Toen op vrijdagavond het spelersdiner plaatsvond, gingen wij als eerste de eetzaal in om samen met de chef langs de buffetten te lopen en te bekijken wat we wel en niet konden eten. Dat was voornamelijk 'niet'. Daarom werd er weer apart voor ons gekookt. Daar ging wat mis mee (ik proefde de boter in de rijst na mijn eerste hap, dus aan de lactasepilletjes dan maar, en we kregen geen groenten), maar het smaakte allemaal wel lekker. En als je allebei anders moet eten, voel je je net wat minder lastig voor de koks. Gelukkig was er een zeer uitgebreid fruitbuffet en daar heb ik van genoten! Ik heb sowieso ontzettend veel fruit gegeten deze week en heb daardoor mijn meegenomen voorraad mueslirepen als tussendoortje nauwelijks aan hoeven raken.

Twee tips voor een goed glutenvrij verblijf in Frankrijk:
- Zorg ervoor dat je vooraf uitleg naar het hotel stuurt in het Frans en niet in het Engels;
- Neem een Frans dieetbriefje mee, waarop staat wat je wel en niet mag eten. Niet iedereen weet wat gluten is.

Eet je gluten- én zuivelvrij? Dan kun je onderstaand briefje gebruiken. Deels van www.celiactravel.com, deels van mij:

Je souffre d’une maladie et je dois suivre un régime absolument sans gluten et produits laitiers. Je suis susceptible de devenir gravement malade si je mange des aliments qui contiennent des farines ou des grains de blé, de seigle, d’orge ou d’avoine et quand je mange produits avec du beurre, du lait, du fromage ou de la crème.
Je peux manger de la nourriture qui contient du riz, du mais, des pommes de terre, des légumes et fruits de touts sortes, des œufs, de la viande et du poisson, pourvu qu’ils n’aient pas été cuits avec de la farine de blé, de la pâte à frire, de la chapelure, ou une sauce contenant les aliments qui me sont interdits.
Je vous remercie de votre aide. 

Groetjes Marjolein

Geen opmerkingen:

Een reactie posten