zaterdag 3 augustus 2013

Moskou

De eerste helft van mijn vakantie heb ik doorgebracht in Moskou. Ik laat jullie graag mijn ervaringen met glutenvrij eten lezen, want over Rusland heb ik zelf niet veel kunnen vinden op internet. 
Voor het ontbijt had ik brood meegenomen van thuis. Ik heb voor vacuüm verpakt brood gekozen, dat lang houdbaar was. Het beleg heb ik bij een lokale supermarkt gehaald. In de supermarkt waren heel veel voor mij herkenbare producten te vinden, wat het kopen van producten een stuk gemakkelijker maakte. Soms stonden de ingrediënten in het Engels vermeld, maar dat was niet altijd het geval. Dankzij de herkenbaarheid, kon ik toch voldoende beleg kopen. Elke ochtend heb ik ontbeten met scrambled eggs en geitensmeerkaas op brood. 
Voor de lunch en tussendoortjes had ik vanuit huis dingen meegenomen. Zo had ik voor elke dag twee mueslirepen en een rozijnencracker meegenomen. Ik heb dit lang niet allemaal opgegeten, omdat ik elke dag veel vers fruit en noten gekocht heb in de supermarkt. Daarnaast waren er dingen die ik op straat kon kopen om te eten. Natuurlijk bevatten de meeste producten gluten. Gevulde pannenkoeken is een typisch Russisch gerecht. Ook al worden ze volgens het originele recept van boekweitmeel gemaakt, durfde ik het niet aan om er een te kopen. Wel kon ik een gepofte aardappel (met vulling) en een maïskolf kopen op straat:
Ik vond het erg leuk dat ik net als andere toeristen iets te eten kon kopen onderweg en niet alles mee hoefde te slepen.
Voor het avondeten had ik een dieetkaart meegenomen, waarop in het Russisch stond uitgelegd dat ik geen gluten en zuivel mag eten. Het was goed dat ik het in die taal had meegenomen, want de inwoners van Moskou spreken meestal geen Engels. Daarom moest ik er maar op vertrouwen dat ze het briefje begrepen en mij niks verkeerds voorschotelden. Extra uitleg geven, zat er immers niet in. Als een van jullie naar Moskou gaat, zou ik jullie aanraden om alleen de uitleg voor gluten op papier te zetten en verder lactasepilletjes mee te nemen voor de lactose. Dan maak je het de koks toch een stuk gemakkelijker. Het maken van een keuze, viel me mee. De Russische keuken is erg internationaal. Vooral het aantal Italiaanse restaurants was groot. De keuze van gerechten was in Rusland niet beperkter dan in een gemiddeld restaurant in Nederland. Ik had daarbij ook nog eens het geluk telkens de juiste keuze te maken, want mijn eten was elke avond lekkerder dan wat mijn tafelgenoten gekozen hadden. Het is maar op een avond mis gegaan. Die avond aten we in een knakenrestaurant, wat wel bleek uit de quiche van mijn zus die in de magnetron was opgewarmd. Ik had mijn twijfels bij mijn gerecht en achteraf gezien niet onterecht. Het was in alles een slecht restaurant, helaas. 
In de supermarkt is van alles te vinden dat je kunt eten als je glutenvrij moet eten. In de kleine grocery stores is het aanbod iets beperkter dan in een grote supermarkt. De grote supermarkten zijn een stuk goedkoper, dus het is sowieso slimmer om daar inkopen te doen. Naast de verse producten, kon je daar ook rijstwafels, zakjes met kleine rijstwafels met olijfolie en rozemarijn (koop ik in Nederland ook) en bijvoorbeeld Lays chips kopen. Kortom: keuze genoeg! Ik heb alleen geen glutenvrije pasta, koekjes en dergelijke gezien. Wel heb ik op goed gelukt het volgende product gekocht:
Het is een grote reep (of eigenlijk drie), gemaakt van zonnebloempitten en honing. Erg goedkoop en erg lekker! Ik heb het etiket niet kunnen lezen (Russisch...), maar ik heb nergens last van gekregen. Ze hebben deze repen ook in de variant sesamzaad/honing. 

Ik zit nu in St. Petersburg en ik laat jullie over een paar dagen graag mijn ervaringen aldaar lezen.

Groetjes Marjolein

1 opmerking:

  1. Hartelijk bedankt voor je ervaringen, Marjolein. Ik ga zelf ook eerdaags naar St. Petersburg en Moskou en doe hier mijn voordeel mee (ben glutenvrij)

    BeantwoordenVerwijderen