donderdag 8 augustus 2013

St. Petersburg

Vanuit Moskou hebben we de trein naar Sint Petersburg genomen. Sint Petersburg verschilt op meerdere gebieden van Moskou. Onder andere qua rolstoelvriendelijkheid en het spreken van Engels. Met uit eten gaan was dat laatste erg handig. Nu hoefde ik niet alleen mijn briefje onder de neus van de ober te duwen, maar kon ik er ook wat bij vertellen. Dat maakte dat ik meer vertrouwen had in het eten dat ik kreeg. Uit eten gaan is elke avond zonder problemen verlopen. Het gerecht van mijn eerste keuze was in bijna alle gevallen glutenvrij. Wel is er een keer de saus weggelaten om het glutenvrij te maken. De menukaarten in Sint Petersburg waren erg uitgebreid. Het was wel regelmatig zo dat de ingrediënten voor het gerecht dat je bestelde niet voorradig waren. Als je de menukaart bekijkt, is het dus slim om alvast een tweede keuze in gedachten te hebben ;).
Ook in Sint Petersburg was er genoeg te eten voor mij te koop in de supermarkten. Ik kwam weer rijstwafels tegen en ook de zonnebloempit-koeken van mijn vorige post. Deze keer waren ze van een ander merk mét Engelse ingrediëntenlijst. De koeken werden ook met pinda's en sesamzaad gemaakt, maar de zonnebloempitten waren duidelijk mijn favoriet. Ik heb ook chips kunnen kopen en magnetronpopcorn die erg lekker smaakte.
Op straat waren in Sint Petersburg ontzettend veel kraampjes te vinden, waar eten en drinken werd verkocht. Ook hier verkochten veel kraampjes maïskolven, naast het uitgebreide aanbod van glutenvolle broodjes worst. Onderweg iets te eten komen gaat dus vrij gemakkelijk. Zeker omdat er in het centrum een aantal kleine supermarkten zit, waar je naast de eerder genoemde producten ook noten en fruit kunt kopen. Ik heb nog nooit zo veel fruit gegeten als tijdens mijn vakantie in Sint Petersburg! Heerlijk vond ik het.
In mijn vorige post schreef ik dat in Rusland chips van Lays verkocht werd, dus dat dat gemakkelijk was. Hier moet ik op terugkomen, want de smaken verschillen heel erg van de smaken die we in Nederland kennen. Daardoor had ik geen flauw idee welke chips nou glutenvrij was en welke niet en heb ik het niet gekocht. Zie hieronder een foto van de chips, te koop bij een stalletje op straat:
Als ontbijt at ik net als in Moskou van het brood dat ik zelf had meegenomen uit Nederland. Daarnaast heb ik een dag yoghurt gegeten en at ik fruit bij mijn ontbijt.
Qua eten is mijn vakantie me ontzettend goed bevallen. In Sint Petersburg is er helemaal niks verkeerd gegaan! Gelukkig draaide mijn vakantie natuurlijk niet om eten, maar om het bezichtigen van de stad. Ik heb alles kunnen bekijken wat ik hoopte te zien. Het was een topvakantie! 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten