woensdag 11 september 2013

Uit eten in New York

Ik wilde graag nog twee ervaringen met uit eten gaan vorige week met jullie delen.
Een van de avonden zijn we bij TGI Fridays gaan eten. Ik vroeg om een menukaart waarop allergenen aangeduid stonden en gelukkig bleken ze daarover te beschikken. De ober vertelde me wel dat het een oude kaart was. Op de achterkant stond het overzicht met glutenvrije gerechten. Ik kon uit zeven gerechten kiezen, waaronder vier keer biefstuk en een keer salade. Ik ging voor de baby back ribs: spareribs dus. Er stond bij het gerecht vermeld dat het geserveerd zou worden met friet en koolsalade, maar dat de friet niet glutenvrij was en dat ik een ander bijgerecht kon kiezen uit het rijtje met glutenvrije bijgerechten. Ik ging voor aardappelpuree. Ik heb erg lekker gegeten! Het vlees was erg mals en viel zo van de ribben af. De aardappelpuree was lekker en ik heb zelfs een extra portie koolsalade besteld. Kortom: je kunt heerlijk eten bij TGI Fridays, maar dan moet je wel van steak of spareribs houden.

Een andere avond gingen we op zoek naar een restaurant met Indische keuken. Het viel absoluut niet mee om dat te vinden. Uiteindelijk vroeg ik aan een verkoper in een souvenirstalletje of hij misschien een Indisch restaurant wist in de buurt. Het dichtstbijzijnde restaurant lag negen blokken verder en we hadden geen zin om zo ver te lopen (oké, rollen). Daarop verwees hij ons naar een ander restaurant met een zuid-oost Aziatische keuken. Dat was OBAO en daar zijn wij gaan eten (9th Avenue, tussen 45th en 46th street). Je loopt er zo voorbij, vandaar even een foto van de voorkant:
Hier hebben we ontzettend lekker gegeten! Het was jammer dat ik uitgerekend deze dag 's middags een pizza had besteld op de US Open. Daardoor zat ik vol na een voorgerecht en hoofdgerecht. Dat is op zich heel normaal, maar ik had graag nog meer gegeten, want het was zo lekker! Ze hadden een allergenen-menukaart en deze was erg overzichtelijk. Ik kon uit drie voorgerechten kiezen en een hele lijst met hoofdgerechten. Het eten was gevarieerd en er waren zowel gerechten met rijst als met noedels te bestellen en daarop een hoop heerlijke variaties. Als voorgerecht had ik een soort speklapjes in een lekker sausje en als hoofdgerecht een rode curry met 'crispy chicken', ananas en een of andere groente en het werd geserveerd met rijst. Het eten was dusdanig lekker, dat ik het restaurant heb opgeschreven om te onthouden voor als ik volgend jaar hopelijk weer in New York ben.

Het uit eten gaan in New York beviel me erg goed. Bijna elk restaurant beschikt wel over een allergenenkaart en dat maakt het bestellen van je eten erg gemakkelijk. Ik lees wel eens verhalen op internet over dat de VS zo geweldig zijn als je glutenvrij moet eten, omdat 10% van de Amerikanen om modieuze redenen glutenvrij eet. Mijn eerdere ervaringen met Amerika waren echt niet zo rooskleurig als die verhalen. Het ligt er echt aan in welk gedeelte van het land je je bevindt. In New York was het heel erg goed te doen. Ook het doen van glutenvrije inkopen ging goed. Ik vond vlakbij het Venezuelaanse restaurant een kleine supermarkt en daar waren al gelijk tien soorten mueslirepen waar ik uit kon kiezen, diverse soorten muesli om mee te ontbijten en allerlei soorten snoep.
Ook op de luchthaven Newark waren veel soorten snoep, chips, muesli, mueslirepen en rijstrepen met 'gluten free' op de verpakking te koop bij diverse verkooppunten. Je vindt de glutenvrije producten tussen de 'normale' producten. Natuurlijk was er ook fruit te koop. Toen ik op de heenweg overstapte in Newark, was de keuze in eetgelegenheden groot. Toen ik vanaf Newark terugvloog, zat ik na de douane in een kleine pier. Er was maar een paar winkeltjes en een tweetal restaurants. Ik heb niet bij de restaurants gegeten, maar ik heb wel de menukaart bekeken (je moet toch íets als je twee uur moet wachten...). Het zag er niet veelbelovend uit, maar omdat ze ook enkele salades hadden bij een van de restaurants, hadden ze vast iets kunnen bereiden voor me als ik dat gewild had.

Ik heb uit Amerika een hele tas met heerlijke mueslirepen meegenomen. Voor de komende maanden heb ik genoeg! Ook heb ik een zak muesli meegenomen. Ik ben benieuwd naar de smaak en zal er binnenkort thuis eens een keer aan beginnen.

Groetjes Marjolein

Geen opmerkingen:

Een reactie posten