zaterdag 7 september 2013

Veel veilige keuzes tijdens US Open

Steeds meer topspelers eten glutenvrij, omdat ze vinden dat ze daardoor beter presteren. Dat heeft ertoe geleid dat vanaf dit jaar de US Open veel glutenvrij eten aanbiedt. Ik was bang dat men het niet zo nauw zou nemen met kruisbesmetting, omdat de spelers die zonder gluten-intolerantie glutenvrij eten daar wellicht geen last van zouden hebben, maar het tegendeel bleek waar. Ik kon kiezen uit een heleboel producten en alles werd 'veilig' bereid.
In de sandwichhoek kon ik uit vier soorten broodjes kiezen. Twee bleken lactose te bevatten, maar er bleven er dus twee over. Deze werden in een aparte hoek bereid, met aparte bakken beleg en een aparte broodrooster:
Het was zelfs zo dat de medewerkers wisten dat ze niet het bovenste bord moesten pakken van de stapel, maar een van halverwege. Dat gaf me een veilig gevoel, hoewel ik wel een keer een van de medewerkers erop moest wijzen dat hij met 'mijn' handschoenen op het gewone werkblad leunde, toen ik mijn bestelling herhaalde. Gelukkig waren er handschoenen genoeg, dus zo kwam het goed.
Een andere mogelijkheid was het eten van pasta. Ze hadden glutenvrije pasta en van een aantal ingrediƫnten (tomatensaus, kip en champignons) konden ze garanderen dat ze vrij waren van kruisbesmetting. Ik vond het een beetje saai, omdat ik geen champignons kan eten, dus ik heb ze paprika laten halen bij de sandwichbar. Daarna kon ik genieten van een lekker bord pasta, met een broodje van de saladebar erbij:
Er was ook een warm buffet waar ze bijvoorbeeld aardappelen, vlees en groenten serveerden, maar daarbij konden ze geen garanties geven over kruisbesmetting. Ook was er een saladebar. Het eerste gedeelte was glutenvrij, het tweede deel in principe ook, maar zonder garanties, en helemaal aan het einde stonden de glutenbevattende producten zoals croutons. Dat maakte dat ook de saladebar 'veilig' was om van te eten.
Het hoogtepunt vormde de hoek met pizza's voor mij. Ze maakten glutenvrije pizza's, wederom in een apart deel van de keuken. De blazer in de oven ging uit, zodat er geen kruisbesmetting plaats zou vinden. Ik heb twee keer pizza gegeten. Hieronder staat de eerste, maar de tweede was lekkerder. Die werd namelijk bereid door een chef met verstand van zaken en hij wist dat mijn pizza twee keer door de oven moest in plaats van een keer. Toch heb ik beide keren zitten smullen:
Een laatste pluspunt van het eten in het spelersrestaurant vond ik de aanwezigheid van een voedingsdeskundige. Zij kon op al mijn vragen over het eten (is dit glutenvrij? is dit zuivelvrij?) antwoord geven. 
Ik heb heerlijk 'veilig' kunnen eten deze week en dat vond ik een grote geruststelling. Buikpijn krijgen van eten is natuurlijk nooit leuk, maar het is al helemaal vervelend als het tijdens een Grand Slam voorkomt.
Groetjes Marjolein



Geen opmerkingen:

Een reactie posten