vrijdag 22 november 2013

Los Angeles: Farmers Market

Ik heb me in Los Angeles gedragen als een 'echte' toerist: ik had een reisboekje gekocht en volgde enkele van de tips op. Een van die tips was een bezoekje brengen aan The Original Farmers Market. Dat is een half overdekte  markt met allerlei kraampjes en daarnaast een winkelgedeelte. Zoals overal in de VS kon je op de markt bij tientallen kramen terecht om eten te kopen. Ik heb dan ook goed moeten zoeken naar kraampjes die iets anders dan eten verkochten. Die waren duidelijk in de minderheid. Uiteindelijk heb ik bij een winkeltje met biologische kruiden twee lekkere kruidenmixen gekocht. Ik had eerst tien mixen geproefd, maar na verloop van tijd zat mijn mond zo vol kruiden, dat het lastig werd om ze nog goed van elkaar te kunnen onderscheiden. De twee lekkerste mixen heb ik mee naar huis genomen. 
Ik had me voorgenomen om op de markt iets te eten en aangezien ik er 's ochtends al direct naartoe ging, bestond mijn ontbijt in het hostel uit een appel. Op de markt zou ik vast wel iets lekkers te eten kunnen krijgen! In mijn toeristenboekje stond dat de markt van oorsprong een boerenmarkt was, dus dat er in het verleden veel groenten en fruit werd verkocht en dat je dat ook nu nog terugziet. Ik twijfelde er dan ook niet aan iets te kunnen vinden. Er waren eettentjes genoeg, maar niks zag er glutenvrij uit. Tot ik bij mijn laatste ronde over de markt de volgende kraam tegenkwam:
Daar hadden ze heerlijke drankjes, die het midden hielden tussen een smoothie en milkshake. Ze waren allemaal lactosevrij en twee zelfs helemaal zuivelvrij. Ook was een van de smaken (chocolade-mint) niet gezoet met suiker, maar met stevia. Erg gezonde drankjes dus! Ik heb er drie geproefd in zo'n mini-bekertje en ze smaakten erg lekker. Wel machtig... en aangezien ik een broodje zou gaan eten, heb ik besloten geen drinken te kopen. Ze hadden een glutenvrij broodje op de kaart staan. Deze werd geserveerd met veganistische kaas. Je kon hem ook laten aanvullen, dus bij mij zat er pesto (zonder kaas) en tomaat bij. Vijf minuten in de toaster en ik kon genieten van lekker brood! Aan de structuur merkte je wel dat het glutenvrij was, maar het smaakte goed.  

Bij de kraam verkochten ze verder nog diverse soorten glutenvrije koekjes en cakejes. Ze hadden ook suikervrije baksels, maar die waren helaas niet glutenvrij. Daarom heb ik behalve het broodje niks gekocht.
Toen ik de markt verliet, kocht ik bij een fruitkraam nog even een bakje met stukjes meloen. Qua eten was het dus een geslaagde ochtend! In de eerste of tweede plaats vanwege de supermarkt Whole Foods Market, die tegenover de Farmers Market lag, op de andere plaats staat bovenstaand broodje. Over de supermarkt schrijf ik meer in een volgend blog!

1 opmerking: