maandag 25 november 2013

Supermarkten in Californië

Tijdens mijn verblijf in Californië heb ik inkopen gedaan in diverse supermarkten.
In Mission Viejo ben ik naar Sprouts geweest. Enkele blogposts geleden heb ik daar al over geschreven. Het was een glutenvrij walhalla! Bij elk product, van kaas tot koekjes en van sladressings tot mueslirepen, stond het aangegeven als het glutenvrij was. En ik kan je vertellen: er waren HEEL VEEL kaartjes te vinden in de winkel! Ze verkopen bij Sprouts het lekkerste glutenvrije volkoren brood dat ik ooit gevonden heb. Het ligt vers in de winkel, samen met bijvoorbeeld hotdogbroodjes. In de vriezer vind je meerdere schappen met wafels, brood en een heleboel meer. Prima inkopen doen dus!
In Los Angeles zie je in het centrum geregeld een "market". Dat zijn mini-supermarkts, die eten en drinken verkopen. Hier vind je geen speciale glutenvrije producten. Meestal verkopen ze er niet eens groente of fruit! Wel kun je er terecht voor dingen als popcorn en chips. Even buiten het centrum heb ik een "gewone" supermarkt gevonden (Gelson's). Ook hier stond het bij heel veel producten aangegeven als ze glutenvrij waren, door middel van een logo op het prijskaartje. Dat viel niet zo op als bij Sprouts, maar het was natuurlijk wel handig. Het glutenvrije verse brood lag tussen de normale broden. Daar moest je echt goed zoeken, want de glutenvrije bagels lagen tussen de bagels, de glutenvrij hamburgerbroodjes tussen de hamburgerbroodjes et cetera. Ik heb een pak tortilla's meegenomen uit deze winkel. Ook had de winkel een apart gedeelte met glutenvrije producten:
En dan als laatste de supermarkt die écht de moeite van het bezoeken waard is: Whole Foods Market. Over "glutenvrij walhalla" gesproken... Het was onbegonnen werk om alles op de foto te zetten. Dan was deze post een meter lang geworden, denk ik. Want wat was er veel keuze!!! Overal in de winkel had ik het voor uit uitkiezen. Natuurlijk was er een apart gedeelte met glutenvrije spullen, maar bij de uitgebreide raw food sectie kon ik ook uit veel dingen kiezen. En toen kwam ik bij het gedeelte van de winkel waar alle mueslirepen, noten/fruit repen en dergelijke lagen: nog heel veel meer keuze! En zo kan ik nog wel even doorgaan. De vriezer lag ook vol met glutenvrije producten:
In Californië zijn veel mensen die bewust bezig zijn met gezonde voeding (en hun eigen interpretatie daarvan). Dat is in de supermarkten terug te zien. Let wel: Sprouts en Whole Foods Market zijn supermarkten die zichzelf profileren als winkelketen waar veel gezonde voeding, biologisch eten et cetera wordt verkocht. Ik kan me voorstellen dat om die reden het glutenvrije aanbod juist hier zo groot was. Toch zie je ook aan de restaurants terug dat veel mensen "anders" eten. Hoe vaak ik wel niet een restaurantje heb gezien dat op de gevel reclame maakte met dat ze "vegan" eten verkochten! En ik heb ook veel "raw food" gezien. 
Mocht je ooit in de buurt van Sprouts of Whole Foods Market zijn: sla een bezoek niet over, want je kijkt je ogen uit en boodschappen doen is opeens veranderd in een heel leuk uitstapje.

Groetjes

Geen opmerkingen:

Een reactie posten