zaterdag 16 november 2013

Uit eten in Californie

Uit eten gaan in Californie (met puntjes, maar dat gaat niet op dit Amerikaanse toetsenbord) is erg gemakkelijk. Je vindt overal fastfood ketens, maar daar heb ik geen gebruik van gemaakt. Er is wel een Amerikaanse app waarin per fastfoodketen staat opgesomd welke items je kunt eten. Erg handig.
Ik ben elke keer uit eten gegaan bij een 'echt' restaurant, maar dan wel een restaurant dat vriendelijk is voor de portemonnee. Dat is helemaal niet moeilijk om te vinden hier. De meeste restaurants hebben een speciale menukaart waarop vermeld staat welke producten glutenvrij zijn en soms staat het zelfs op de gewone menukaart. Dat maakt het allemaal erg gemakkelijk.
Vorige week in Mission Viejo heb ik gepoogd bij de Japanner te eten. De bediening, die maar slecht Engels sprak, wist niet wat gluten waren. Daarop haalde ik mijn app met dieetkaarten in alle talen tevoorschijn en ik haalde de Japanse tekst erbij. De medewerkers bleken echter Koreaans te zijn (in een Japans restaurant? oke dan..), dus ik liet die vertaling zien. Na een hoop overleg, kreeg ik uiteindelijk wat te eten. Op mijn dienblad stonden ook bakjes met gerechten die ik niet mocht eten, maar ze lieten ze niet weg en vertelden mij dat mijn tafelgenoten het maar op moesten eten. Het was een moeizame ervaring, maar het is wel goed gegaan.
In Los Angeles heb ik drie keer gegeten bij een Thais restaurant naast het hostel waar ik verblijf. Ze hadden veel glutenvrije gerechten. Ik heb twee keer een curry gegeten en een keer fried rice. Even wat foto's tussendoor:
Gisteren ben ik naar het strand geweest bij Santa Monica en daarna Venice. Rond lunchtijd kwam ik in Santa Monica het volgende bord tegen en ik was meteen blij:
Een pizza zonder gluten en zonder zuivel? Zou ik net als iedereen als lunch een punt pizza kunnen eten? In de vitrine lagen alle pizza's al afgebakken op klanten te wachten. Ik vroeg om een punt van een van de drie glutenvrije vegan pizza's en de punt werd gepakt met de pizzaschep van de glutenvolle pizza's. Dat beloofde weinig goeds. Ik vroeg om een punt met een schone schep. Even later had ik dit op mijn bord liggen:
Ik ben niet gevoelig en daarom heb ik het er toch maar op gewaagd. Helaas bleek ik toch te reageren op de pizzapunt, dus voortaan moet ik toch wat voorzichtiger zijn.

Bij Venice beach kwam ik de volgende zaak tegen:
Het 'organic' trok gelijk mijn aandacht. Hoewel ik dol op vlees ben, vind ik het prima om af en toe vegetarisch te eten (ik streef daar ook naar) en daarom had ik even later de volgende maaltijd voor mijn neus staan:
Ik kon uit veel kiezen en op de menukaart stond alles duidelijk aangegeven. Bovenstaand gerecht werd me aangeraden door de jongen achter de toonbank. Het smaakte aardig. Ik miste het vlees niet, maar ik was niet zo weg van de saus.

En dat was het al weer. Morgenochtend vertrek ik naar Nederland. Er komen nog wel wat blogs over Californie aan de komende week!

Groetjes Marjolein

3 opmerkingen:

  1. Hallo Marjolein, je had al gereageerd een poosje terug op mijn oproepje via het coeliakieforum. Nu zit ik even rustig je website te bekijken, wat een goed nieuws allemaal wat g.v. betreft. Nu schrijf je hier over een app met menu info. Wat is die app? Alvast dank voor je antwoord,
    groeten
    Pauline Delforterie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Pauline, de app die ik bedoelde heet "Gluten Free Restaurants", met daarin een overzicht van de glutenvrije gerechten van negen restaurantketens. Een andere app die van pas kan komen heet "Gluten Free Fastfood", met in het overzicht twaalf fastfood ketens en hun glutenvrije menu.
      Check wel altijd ter plaatse nog even of de app up to date is, maar hij helpt je in ieder geval om enkele restaurants te vermijden of juist te bezoeken in verband met het aanbod.

      Verwijderen
  2. Dank je Marjolein, ik ga ze in ieder geval downloaden.

    BeantwoordenVerwijderen