maandag 30 december 2013

Heerlijk brood

Wat eten betreft heeft het vele reizen mij zowel voor- als nadelen. Voorbeelden van nadelen zijn dat ik voor de bereiding van maaltijden afhankelijk ben van andere mensen, dus ik heb glutenbesmettingen niet zelf in de hand. Een van de voordelen is dat ik overal ter wereld op zoek kan naar lekkere glutenvrije producten, die ik in Nederland niet tegenkom. Een van die producten is brood. In juli heb ik in een blog geschreven over heerlijk brood dat ik op het nationaal trainingscentrum van de Britse tennisbond gegeten had: klik hier om het te lezen. Na het eten van dat lekkere brood wist ik dat ik mijn favoriete glutenvrije brood gevonden had. Gelukkig bleken de meelmixen ook in Nederland verkocht te worden. Het wordt op de markt gezet door Benvital. Deze keer wijd ik mijn blog aan dit heerlijke brood. Ik schrijf wel vaker over lekkere producten en zet daar dan altijd bij "ik word niet door ze gesponsord hoor" of zoiets. Dat zal ik nu niet schrijven, want ik word wel door Benvital gesponsord. Zij ondersteunen mijn tenniscarrière met hun mixen voor super lekker en gezond brood. Is mijn review van het brood dan wel te vertrouwen? Jazeker! Het is namelijk niet zo dat zij mij benaderd hebben met het aanbod mij te sponsoren. Ik was gevallen voor hun brood en heb om die reden contact gezocht met hen. Dat zou ik niet gedaan hebben als ik niet achter het brood stond. 
Wat maakt dit brood nu zo fantastisch? Allereerst is de smaak erg lekker. Er zitten veel zaden en pitten in het brood en dat vind ik lekker. Het is vezelrijk en dat maakt dat het een voldaan gevoel geeft. Het is bovendien goed voor je darmwerking en veel voedzamer dan veel andere soorten glutenvrij brood, die als hoofdbestanddeel zetmeel hebben. Wat ik een heel groot pluspunt vind, is dat het brood lekker is zonder het te toasten of in de oven of magnetron op te warmen. Dat is bij veel soorten glutenvrij brood wel anders... Als je dit brood bakt, blijft het uit de diepvries tot wel vier dagen lekker! En ook na het invriezen smaakt het brood nog heerlijk (wederom zonder te toasten), zowel met hartig als zoet beleg. 
Het is geen kant-en-klaar brood, dus je zult wel aan het bakken moeten gaan. Gelukkig is het wel een kant-en-klare broodmix: je hoeft alleen maar water toe te voegen, het geheel goed te mengen en het deeg in een bakvorm te doen. De kleine zakken broodmix worden met bakvorm geleverd. De grote zakken niet. Ik maak daar wat grotere broden mee in een cakevorm. Die moeten iets langer in de oven dan de kleine broden (namelijk 90 minuten in plaats van 70), maar het maakt dat ik minder vaak brood hoef te bakken. Er zit geen gist in dit brood, dus het kan meteen na het mixen gebakken worden. Ook zit er geen cellulose (E460) in, wat voor mij erg mooi is, omdat ik dat niet goed verdraag (en het wordt in veel andere glutenvrije broden gedaan als bindmiddel).
Dit zijn mijn meest recente baksels:


Met de broodmix kun je ook prima (kleine) broodjes maken. Ik vind het erg lekker om daar Italiaanse kruiden of zongedroogde tomaat doorheen te doen. Bovenop de broden strooi ik wat zonnebloempitten of sesamzaad, voor ik ze de oven in schuif. 



Dit was mijn laatste blog van 2013. Ik heb met veel plezier geschreven over wat ik zoal tegenkom op mijn bord in het buitenland! In 2014 zal ik hiermee doorgaan. Ik hoop jullie in januari wat jaloersmakende foto's te kunnen laten zien vanuit Australië!
Ik wens jullie allemaal een heel gelukkig en gezond 2014 toe.

Groetjes Marjolein

Geen opmerkingen:

Een reactie posten