woensdag 15 januari 2014

Eerste dag in Melbourne

Gisteren beleefde ik mijn eerste dag in Melbourne. Ik zit hier in een hotel buiten het centrum. Op twee minuten lopen van het hotel zit een straat vol met restaurantjes. Het is duidelijk een Aziatische buurt: sushi, Maleisische keuken, Chinees et cetera. Ook zitten er meerdere Aziatische supermarkten. Daar heb ik mijn eerste inkopen gedaan. Ik kocht er vers fruit en blikjes kokoswater. Wat betreft eten kwam ik niet zo gek ver. Ik zocht iets wat zout is, omdat ik tijdens het tennissen natuurlijk veel zout verlies met zweten. Ik vond een soort wafeltjes van gepofte rijst, olie en zout. Ook kocht ik een zak gezouten zonnebloempitten.
Ik ging in de winkelstraat op zoek naar een lichte lunch. Het viel me op dat de westers georiënteerde restaurants over het algemeen op de kaart met GF de glutenvrije opties aangeduid hebben. Wat handig! Bij de Aziatische menukaarten was dat niet het geval. Ik vroeg bij een sushi-tent of ze ook glutenvrije producten hadden. "Ja, onze sojasaus is glutenvrij." "Oh mooi, ik wil graag sushi eten." "De sushi is niet glutenvrij. De marinade die gebruikt wordt bevat gluten." "Je hebt dus geen enkele glutenvrije sushi?" "Nee." Je zult begrijpen dat ik dus niets opschoot met de glutenvrije sojasaus... Uiteindelijk heb ik bij een westers restaurant geluncht. Ik ging voor de quinoa met kip en rucola. Je ziet het hieronder niet goed, maar de quinoa was gemengd met pitten en stukjes ui. Er lagen lekkere verse kruiden bij. Het smaakte me goed! Normaal gesproken wordt het geserveerd met een yoghurtsaus, maar die hebben ze voor mij weggelaten.
Toen het tijd voor het diner was, had ik geen honger. De lunch was natuurlijk al aardig groot geweest en daarnaast had ik bij het ontbijt veel gegeten én had ik natuurlijk midden in de nacht nog een volledige warme maaltijd gegeten. Ik had gehoord dat er op 15 minuten lopen van het hotel een 'normale' supermarkt zat en daar ben ik inkomen gaan doen. De supermarktketen waar ik geweest wat heet Woolworths. Ze hadden veel glutenvrije spullen in een apart schap staan. Daarnaast staat er op veel 'gewone' producten "glutenfree", zoals bijvoorbeeld bij de vleeswaren en de boter. Ik had zin in brood met kipfilet als avondeten. Er lagen diverse soorten voorverpakt glutenvrij brood. Ik herkende sommige broden van vorig jaar en wist dat ze erg lekker smaakten, zonder toasten! Helaas ben ik er het afgelopen jaar achter gekomen dat ik niet goed reageer op hydroxypropylmethylcellulose en dat zit in Nederland in bijna alle soorten glutenvrij brood. Helaas dus ook in dat lekkere brood hier in Australië... Na alle etiketten goed bestudeerd te hebben, vond ik gelukkig een soort waar het niet in zat! Behalve brood, boter (nou ja, van die zuivelvrije toestand hè) en kipfilet (bestaat maar voor 70% uit kip hier, stelletje nepperds met hun water en zetmeel!) heb ik ook notenpasta, drinken en tussendoortjes ingeslagen. Ik heb noten/zaden repen gevonden zonder toegevoegde siropen en suikers en ik ben daar erg benieuwd naar. Dat is precies wat ik nog mis op de Nederlandse markt. Daarnaast heb ik portiezakjes gezouten maiskorrels en kikkererwten gevonden. Met zoute dingen eten tijdens het tennissen gaat het dus wel goed komen!
Glutenvrije producten kopen is prima te doen in Australië. Alleen als je ook sojavrij moet eten, krijg je het lastig bij het zoeken naar brood. Ze lijken hier dol te zijn op soja en stoppen het in heel veel producten...

Groetjes Marjolein

4 opmerkingen:

  1. Hoi Marjolein, Wat leuk om je blog te lezen over Australie :-) Zelf zijn mijn zoon en ik GV en hij vertrekt maandag voor een 4 maandse stage naar Australie. Dus al je tips neemt hij mee! Ik ben via een like op FB van iemand op je blog terecht gekomen. Leuk om je te volgen :-) Mijn dochter Eline speelt zelf ook tennis en traint ook bij Aad. Veel succes nog in Johannesburg! Groetjes Saskia Segers

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat is de wereld soms toch klein!
    Wat leuk dat je zoon stage gaat lopen in Australië. Ik ben echt dol op dat land! Naar welke plaats gaat hij?
    Ik heb nog wel een tip, die los staat van de specifieke glutenvrije tips: het voorverpakte vlees in de supermarkt is erg duur. Je kunt echter ook bij de slager in de supermarkt aanwijzen wat je wilt hebben. Dat scheelt tot wel de helft in de prijs! Daar kwamen wij tijdens onze vakantie helaas pas na een paar weken (en veel vegetarische maaltijden...) achter. Ze konden me elke keer vertellen of het vlees dat ik wilde glutenvrij was of niet en ik heb zelf geen last gehad van kruisbesmetting.
    In een ander blog van mij beschrijf ik dat ik pizza heb gehaald bij Domino's. Ik weet uit mijn hoofd even niet of ik had verteld dat ik er last van had gekregen, maar dat was dus wel het geval. Maar een heel klein beetje, dus de kruisbesmetting zal zeer minimaal geweest zijn, maar er was dus wel íets van krijsbesmetting, helaas.
    Ik wens je zoon een geweldige ervaring in Australië toe!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Gefeliciteerd met je winst in Johannesburg! Goed gedaan! Ja,de wereld is soms erg klein, overkomt mij ook geregeld ;-)
      Onze zoon gaat naar Surfers Paradise, Gold coast.Mede dankzij jouw blog laat ik hem extra snacks voor tijdens de vliegreis meenemen. Hij gaat met Quantas en Emirates. Hij zal het gaan ervaren. Beter te veel mee dan te weinig, zeker op zo een lange vlucht.
      Ik heb inderdaad van Domino's gelezen. Ik heb je hele label "Australie" doorgelezen. Ook de BBQ tip met aluminiumfolie! Zou ik niet zo snel bedacht hebben :-)
      Goede thuisreis en hopelijk weer met een goede GV ervaring!
      Groetjes, Saskia

      Verwijderen
  3. Dank je wel!
    Een laatste tip: hij kan Red Rooster (fastfoodketen) beter links laten liggen. Er is bijna niks te krijgen. Ik at er een maiskolf en een bakje koolsalade... De friet kan geloof ik ook, maar geen vlees of zo.

    BeantwoordenVerwijderen