dinsdag 29 april 2014

Aangenaam verrast tijdens de vlucht naar Johannesburg

Afgelopen zondag ben ik met KM rechtstreeks van Amsterdam naar Johannesburg gevlogen. Wat eten betreft, werd ik tijdens deze vlucht aangenaam verrast! Het gaat hierbij zowel om de smaak als het feit dat ik deze keer net als alle anderen een snack kreeg tussen de maaltijden. Hieronder volgt zoals altijd een verslagje van wat ik gegeten heb:

Meteen na het opstijgen kregen we een drankje en een zakje amandelen. Deze amandelen gaan bij mij altijd goed en ik vind ze erg lekker smaken!
Ik kreeg als eerste mijn maaltijd uitgeserveerd. Het was lunchtijd en we kregen een warme maaltijd geserveerd:
Linksboven een gevarieerde salade, met onder andere zilveruitjes, tomaat en pompoenpitten. Rechtsboven een bakje fruit. Helaas was het deze keer de zure variant van de fruitsalade en bestond het voornamelijk uit zure appel, met een kleine toevoeging van grapefruit en ananas. In het midden van het blad zie je zoals gebruikelijk een Consenza broodje liggen met een pakje boter. Onderin mijn hoofdgerecht met kip. Het smaakte erg lekker! Het broodje heb ik bewaard. Ik herinnerde me van alle voorgaande keren dat ik aan boord dit broodje kreeg, dat het gortdroog is en daar zat ik niet zo op te wachten. Maar wie weet zou ik het later eten.
Zo'n anderhalf uur later kreeg ik trek in iets zoets. Ik besloot een klein stukje van het broodje te eten en het te besmeren met de jam die ik zelf had meegenomen. Tot mijn grote vreugde was het brood deze keer helemaal niet gortdroog en hard, maar een zacht, meeverend broodje! Ik heb hem niet doormidden gesneden, maar in drie lagen. Zo heb ik meer beleg in verhouding tot het brood, zonder het er super dik op te hoeven smeren (met kans op eraf druipen...). Het broodje smaakte me erg goed en ik heb het helemaal opgegeten!
Een paar uur later kreeg ik weer lichte trek. Ik had het vermoeden dat de snack binnen korte tijd geserveerd zou worden, maar ik kreeg normaal gesproken nooit een snack en had daarom zelf wat meegenomen. Ik begon met het eten van een appel. Net toen ik besloten had om ook nog een mueslireep te eten, kwam tot mijn verrassing een steward aangelopen met een broodje voor mij:
 Ik was uitermate verbaasd, want normaal gesproken word ik gewoon overgeslagen bij de snacks. Ik kreeg een broodje met ham, kaas, komkommer en tomaat. Het smaakte goed (en wat ben ik blij met de lactasepilletjes die ik altijd meeneem aan boord!).

De laatste maaltijd volgde om 19 uur 's avonds. Ik verwachtte weer een volledige warme maaltijd, maar die hadden we rond lunchtijd al gehad en nu kregen we dus een kleinere maaltijd geserveerd. Ik was wederom als eerste aan de beurt. Ik kreeg met dienblad uitgeserveerd, zoals gebruikelijk met een plastic zak om mijn hele dienblad, behalve om het verwarmde eten. Dat was een gevuld broodje. Ik keek er argwanend naar en zag toen at de gebruikelijke code GFML er niet op stond. In plaats daarvan stond er AVML. Dat was dus geen glutenvrij broodje! Ik attendeerde direct de stewardess daarop en zij ging vervolgens op onderzoek uit. Een tijdje later kwam ze weer terug met mijn dienblad, nu met het onderstaande erop:
Het waren de rijstkoeken die ik vorig jaar ook een keer gekregen had. Ze smaakten prima! Daarnaast had ik dus weer een bakje zuur fruit. De yoghurt heb ik laten staan, want ik probeer zuivel zo veel mogelijk te vermijden, ook als ik wel lactasepilletjes bij me heb. Omdat ik normaal gesproken 's avonds meer eet dan drie warme rijstkoekjes en een bakje fruit, vroeg ik even later aan de stewardess of ze nog wat fruit over had. Ik kreeg vier extra bakjes.

Deze vlucht was ik, zoals ik eerder al schreef, aangenaam verrast door de kwaliteit van het eten. Als ik ontevreden ben over KLM, is het hier altijd te lezen, maar nu ik wel tevreden ben, wil ik dat ook benadrukken. Desalniettemin toch een aantal adviezen, dat elke keer geldt als je gaat vliegen:
- Controleer altijd de afkorting op het eten dat je krijgt. De glutenvrije maaltijd wordt afgekort met GFML;
- Neem zelf portieverpakkingen jam mee, om op het brood dat je aan boord krijgt te smeren;
- Neem snacks mee voor tijdens de vlucht;
- Als je gevoelig voor gluten bent, ga dan wanneer je met KLM vliegt aan het raam zitten. Bij de warme maaltijd serveren ze aan de andere passagiers broodjes. Deze liggen niet klaar op hun dienbladen, maar in een aparte bak. De steward(ess) reikt de passagiers de bak aan en die kunnen dan een broodje uit de bak pakken. Daarbij wordt de bak boven jouw tafeltje gehouden en als je je eten dan nog niet op hebt, dreigt het gevaar van glutenbesmetting.

Groetjes Marjolein

Geen opmerkingen:

Een reactie posten