maandag 12 mei 2014

De eerste twee keer dineren in Japan

Het is hier nu maandagmiddag en ik heb dus al twee keer gedineerd in Japan. Op onze eerste avond hier, zijn we naar een Koreaans barbecue restaurant gegaan (natuurlijk, als je in Japan bent... ;-) ). Ik heb vorig jaar van de toernooiorganisatie een kaart met Japanse uitleg over mijn dieet gekregen. Deze had ik bewaard en zaterdagavond liet ik die zien in het Koreaanse restaurant. De ober begon te knikken en nam de kaart mee naar de keuken, om daar te overleggen. Ik bleek alles wat we bestelden te kunnen eten. We bestelden drie soorten vlees en een schaal groente. Daarnaast kregen we elk een kommetje rijst en een schaaltje met soja/sesam/knoflooksaus. In het midden van de tafel zat de barbecue en we hebben alles zelf bereid. Het smaakte super goed! En ik heb nergens last van gekregen, ook erg fijn :-).


In het hotel zitten twee restaurants: een Chinees restaurant en een Japans restaurant. Vorig jaar heb ik elke avond bij het Japanse restaurant gegeten, omdat bij de Chinees overal gluten in zat, aldus de ober aldaar. Ik heb toen de hele week de zelfde twee gerechten gegeten. Van een van die gerechten had ik dankzij mijn blog nog een foto, dus die had ik opgezocht. In het restaurant aangekomen toonde ik mijn dieetverklaring en de foto en zo kwamen we tot de keuze dat ik weer het zelfde zou eten (want het was vorig jaar erg lekker!). Mijn tafelgenoot had echter geen zin in een dergelijk gerecht en ik vroeg de ober of hij niet nog een andere menukaart had, want de kaart met maar zes gerechten was een stuk kariger dan vorig jaar. Hij bleek nog een uitgebreide menukaart te hebben en mijn tafelgenoot bestelde gegrilde zalm. Daarop besloot ik mijn bestelling te veranderen en ook voor de zalm te gaan, maar wel met een salade erbij. Ook bestelde ik een schaaltje tomaat, niet wetende dat er ook al tomaat bij de salade zou zitten. De communicatie in het Engels verliep namelijk tamelijk stroef.



Bij de salade kreeg ik een sesamdressing en die smaakte lekker. Ik begrijp eigenlijk niet dat je in Nederland bijna altijd balsamico dressing, dressing met Italiaanse kruiden, honing/mosterd of yoghurtdressing krijgt, terwijl er zoveel meer dingen mogelijk zijn! De zalm werd anders bereid dan in Nederland. Hij was gebakken op de huid en er zat veel vet aan. Nu begrijp ik eindelijk waarom zalm een vette vis wordt genoemd. In Nederland kan ik nooit vet ontdekken als ik een moot zalm eet. De zalm smaakte heerlijk, al was hij wel erg zout gekruid. Ik kreeg sojasaus en dat was lekker bij de rijst. Toen ik vroeg of de sojasaus wel glutenvrij was, werd ik vragend aangekeken: het was sojasaus, waarom zou die niet glutenvrij zijn? Hij was gemaakt van soja! Ik heb inderdaad nergens last van gekregen. Je ziet op bovenstaande foto ook kreeftensoep staan. In Japan serveren ze je graag een dienblad met veel verschillende schaaltjes en kommetjes. Van mij had die soep er niet bij gehoeven, dat zal ik de volgende keer (nogmaals) doorgeven. De soep smaakte op zich wel goed, maar ik houd niet van kreeft. Toch leer ik op deze manier steeds meer dingen kennen en de smaak ervan waarderen. 

Vanavond vindt de opening van het toernooi plaats. Dat gebeurt hier met onder andere een presentatie van de vlaggen en een diner. Vorig jaar was er voor mij niks te eten geregeld, waarop iemand beneden in het Japanse restaurant iets voor mij ging halen. Ik vermoed dat het vanavond op de zelfde manier zal lopen. Jullie zullen het later wel lezen!

Groetjes Marjolein

Geen opmerkingen:

Een reactie posten