dinsdag 13 mei 2014

Openingsdiner

Gisteravond vond met een diner de opening van het toernooi plaats. Ik schreef in mijn vorige bericht al dat er vorig jaar niks voor mij geregeld was. Dit jaar werd ik toen ik binnen kwam naar een speciale tafel geleid in verband met mijn eten. Waarom? Omdat dat de vegetarische tafel was! Ik legde uit dat ik geen vegetariër ben en dat wisten ze, maar ze dachten dat ik dan meer kans had om iets te kunnen eten. Ik heb daarvoor bedankt en ben bij de andere Nederlanders gaan zitten. We zaten aan een ronde tafel met in het midden een draaischijf. Daarop stonden een schaal met sandwiches, een grote bak salade en een kom met sladressing. Ik zag geen croutons in de salade en de tomaten lagen helemaal aan de zijkant. Daarom heb ik snel wat tomaten uit de bak gevist, voor de anderen ervan zouden eten. Tijdens het diner werden steeds nieuwe gerechten gebracht en op tafel erbij gezet. Als je dacht dat we alles wel gehad hadden, kwam er weer wat nieuws bij, zoals aardappelen, nasi, groenten en gefrituurde kip. Ik had mijn dieetkaart meegenomen en er werd overlegd, maar er was geen rekening gehouden met diëten en daarom was er eigenlijk niks te eten voor mij. Ik heb toen gedaan wat ik normaal nooit doe: ik ben af gegaan op mijn ogen en neus. Er werd een schaal met vlees gebracht en dat vlees zag er puur uit. Het lag op sla, zonder dressing en de jus werd in een aparte kom geserveerd. Ik heb geroken aan het vlees en rook geen kruiden en ook zag ik niks dat kon wijzen op de aanwezigheid van gluten of boter. Ik heb daarom een stuk vlees genomen en daarna nog een stuk. Het zelfde geldt voor de schaal met groente: ik heb goed gekeken, maar het leek echt alleen maar groente te zijn. Er zat geen sausje overheen en ik heb het opgeschept en ervan gegeten. Het smaakte allebei lekker! Toen het diner al lang bezig was, kwam uiteindelijk iemand met het vlees dat ik al gegeten heb op een bordje aangelopen. Ze had het speciaal voor mij gehaald. Hoewel ik eigenlijk al zeker wist dat er niks geks met het vlees aan de hand was, was ik toch nog een beetje opgelucht toen ik zag dat ik een goede inschatting had gemaakt wat betreft het vlees. Aan het einde van het diner, kwam iemand naar me toe om te vragen of ik sushi mocht eten, want dan zou ze beneden in het restaurant sushi voor me halen. Tegen die tijd had ik al veel groente en vlees op, dus ik heb het aanbod afgeslagen. Voor ik naar het diner ging, had ik op mijn hotelkamer al een aantal crackers gegeten (met vooruitziende blik). Het kwam dus wel goed qua hoeveelheid eten.


De laatste schaal die op tafel werd gezet, was een schaal met fruitsalade. Daar kon toch niks mis mee gaan, leek mij. Ik schepte daarom een kommetje vol en begon ervan te eten. 


Toen ik een paar happen had genomen, kwam een tolk naar me toe gelopen, die me eerder had geholpen om de bediening duidelijk te maken dat ik geen melk en gluten mag. Ze vertelde me dat ik het fruit kon eten, maar de witte blokjes moest laten liggen, omdat die gemaakt waren van melk. Pardon, van melk??? Ik was ontzettend opgelucht dat ze niet gemaakt waren van tarwe en heb snel een lactasepilletje genomen. Wie had dat nou gedacht, melkblokjes in de fruitsalade?

Het was voor het eerst dat ik risico genomen heb tijdens het eten. Ik doe dat normaal nooit en zou me al helemaal niet kunnen ontspannen, maar omdat in Japan minder gebruik wordt gemaakt van tarwe, durfde ik het aan en heb ik vreemd genoeg heel ontspannen gegeten. De gerechten die ik als veilig bestempelde zagen er namelijk zo puur uit! Vandaag had ik geen wedstrijd op het programma staan, dus als het verkeerd zou gaan met eten, zou het in ieder geval niet mijn wedstrijd verpesten. Gelukkig is het niet verkeerd gegaan en bleek alles wat ik gegeten heb glutenvrij te zijn.

Groetjes Marjolein

Geen opmerkingen:

Een reactie posten