zaterdag 17 mei 2014

Spelersfeest

Vanavond vond de Japan Open players welcome party plaats. Een dorp hier in de buurt was uitgelopen naar een zaal en daar werden wij ontvangen. De toespraken duurden gelukkig maar kort (en werden vertaald naar het Engels!) en daarna kregen we allerlei optredens te zien. Er waren diverse soorten dansoptredens (zowel kinderen als oudere vrouwen) en muzikale optredens. Daarnaast werd er een diner geserveerd. De afgelopen twee jaar ben ik niet naar de party geweest, omdat ik de finale speelde en de volgende ochtend vroeg op de baan moest staan. Drie jaar geleden was ik er wel en ik herinnerde me nog een aantal dingen die we te eten kregen: ik had geen idee wat het was, het was typisch Japans... Ik rekende er dus niet op dat ik iets of veel te eten zou kunnen krijgen vanavond.
Toen we de zaal binnen kwamen, stonden op elke tafel bakjes met reepjes wortel en komkommer. Ik wierp me daarop, want wie wist wat er nog zou volgen? Vervolgens zag ik de menukaart liggen. Het bleek een heel handig overzicht te zijn met de ingrediƫnten van alle maaltijden die geserveerd werden. Die werden in de grote zaal bereid. Er stonden gigantisch grote pannen en obers liepen alle tafels langs met bordjes met alle gerechten. Dankzij de menukaart, wist ik precies wat ik wel en niet kon eten.


De rijst met curry mocht ik eten, wat gelijk al maakte dat ik een hoofdmaaltijd had en het smaakte lekker! Daarnaast mocht ik ook de deegballetjes die hierboven omschreven zijn. Ik vond de kleefrijstballen niet echt lekker smaken, maar het was leuk om het te proberen. Er werden ook speklappen  op een spies geserveerd en er was witte rijst met doperwten (dat smaakte erg saai, heb er maar drie happen van op). 


Hieronder zie je hapjes in de stijl 'ondefinieerbaar'. Dit is dus wat ik me herinnerde van drie jaar geleden, samen met die kleefrijstballetjes:


De kleefrijstballetjes werden ter plekke gemaakt op de traditionele Japanse manier: met een hamer slaan in een stenen kom, waar het meel in zit. Je ziet de balletjes op de middelste foto in het bakje links bovenin. Hieronder zie je de mannen in actie:

Ik heb me uitstekend vermaakt en het eten was ook nog eens boven verwachting. Vooral van het optreden van de drumband heb ik genoten. Dat was echt van een geweldig hoog niveau! Als dat in Nederland vertoond zou worden, zouden de Nederlandse drumbands wel kunnen inpakken. Wat een spektakel brachten die kinderen.

Morgen is al weer mijn laatste dag in Japan. Ik zal nog berichten schrijven over de lunch op het tennispark en over het ontbijt in het hotel. Maandagochtend vlieg ik naar huis!

Groetjes Marjolein

Geen opmerkingen:

Een reactie posten