maandag 7 juli 2014

Uit eten in Amsterdam

Op mijn blog schrijf ik over glutenvrij eten als ik op reis ben. Telt twee dagen uit eten gaan in Amsterdam ook als op reis zijn?

De eerste avond at ik bij Vrienden op het Marie Heinekenplein. Mijn zus en ik gingen voor de salade met ossenhaaspuntjes en mijn vriendin voor een andere salade. De ober wist niet zo goed wat hij met onze allergieën en vragen over de ingrediënten aan moest, maar gelukkig waren er obers die meer ervaren waren en die sprongen bij. Toen we de salades kregen, bleek dat ik veel meer saus had dan mijn zus. Ik vond dat niet zo lekker, maar besloot om niet moeilijk te doen. Helaas bleek ik de salade echt niet te kunnen eten, want het leek meer op soep dan salade en omdat de saus zo zout was, kon ik er echt niet veel van eten.


Ik heb de salade teruggestuurd en ik kreeg even later een nieuwe salade, met minder saus. Nog steeds zat er vrij veel saus op (het was denk ik de saus waar het vlees in klaargemaakt en bewaard werd), maar nu had ik nog wel het idee salade te eten in plaats van soep.
Helaas hadden mijn zus en ik allebei later op de avond en de volgende ochtend flink last van onze darmen. Mijn zus eet niet glutenvrij, dus het had met iets anders te maken dan een glutenfout. De volgende keer zal ik dit restaurant voorbij lopen.

De volgende dag ging ik uit eten bij Bazar Amsterdam. Ik had op Livaad al positieve recensies gelezen en die waren terecht. Het personeel was erg hartelijk en behulpzaam (ik moest met mijn rolstoel een paar traptreden nemen) en ze konden mij het allergenenoverzicht van de gerechten overhandigen. Als je zowel gluten- als lactosevrij moet, blijven voornamelijk de visgerechten over. Ik had echter zin in vlees en besloot gebruik te maken van een lactasepilletje. Het vlees waar ik voor ging, werd volgens de menukaart gemarineerd in yoghurt. Het was dus niet zo dat ik voor een gigantische hoeveelheid melk ging.
Het voorafje deelde ik met mijn tafelgenoot. We gingen voor gekruide wijnbladeren, gevuld met rijst. Er lagen olijven op het bordje en er was een yoghurtdip. Het smaakte verrassend lekker!


Mijn hoofdgerecht was een kipspies met aardappeltjes, rijst, paprika, kerriesaus, yoghurtsaus en veldsla. Het smaakte heel erg lekker!


Twee ervaringen, een negatief en een erg positief. Ik kan iedereen aanraden bij Bazar te gaan eten, want het eten is heel erg lekker en ze weten goed wat ze doen met betrekking tot allergieën. Ik vind de prijs-kwaliteit verhouding ook gunstig.

Groetjes Marjolein

Geen opmerkingen:

Een reactie posten