vrijdag 11 juli 2014

Uit eten in Florence

Vanavond vindt op het tennispark van 21 tot 23 uur een barbecue plaats. Pas om 23 uur gaat de eerste bus terug naar het hotel. Mijn wekker gaat morgenochtend om 7 uur, dus ik vond het geen geslaagd plan om zo laat naar het hotel terug te keren. Daarnaast is het bij een barbecue natuurlijk de vraag wat ik kan eten.
Vanmiddag was ik het centrum in gegaan en ik besloot daar een hapje te eten. Het is gemakkelijk om een restaurant te vinden waar je glutenvrij kunt eten. Ik kwam langs een restaurant en de ober zei "kom hier eten, het is heel speciaal". Op mijn vraag wat er dan speciaal was, kon hij niet direct antwoord geven. Even later zei hij "omdat ik de ober ben". Ik vertelde dat ik glutenvrij moet eten, waarop hij zei dat ze glutenvrije pasta hebben. Dat stond niet aangegeven bij het restaurant, maar was er dus wel. Ik zei dat ik liever glutenvrije pizza wilde eten en vroeg of hij wist waar dat kon. Een paar honderd meter verderop kon ik terecht. Voor wie het zelfde restaurant wil vinden: loop bij de San Lorenzo kerk de aangrenzende doodlopende straat in:


Daar vind je dit restaurant. Let ook op het keurmerk van de Italiaanse coeliakie vereniging rechtsboven (als je heel goede ogen hebt): 



Ik kreeg de glutenvrije menukaart, die zeer uitgebreid was. Dit is alleen de eerste pagina, er volgde ook een pagina met pasta, een met pizza, een met vleesgerechten, een met bijgerechten en salades en een met toetjes. Keuze genoeg dus! 



Eigenlijk ben ik niet zo'n pizza eter. Ik overwoog dan ook om voor de pasta met vleessaus te gaan. Ik vroeg de ober of hij me eerder die pasta of een pizza zonder kaas, maar met groente en worst zou aanraden. Hij adviseerde me de pasta. Daarbij bestelde ik een ratatouille van gemengde groente. Toen het eten gebracht werd, kreeg ik daar ook een glutenvrij broodje bij.


De dag voor ik naar Florence ging, ben ik bij de tandarts geweest. Ik had bijna een nieuwe afspraak kunnen plannen, want ik brak zowat mijn tanden op het broodje. Gelukkig smaakte de pasta prima en de groentemix was echt heel erg lekker. Toen de ober mijn eten kwam halen, wees hij op het broodje en benoemde hij dat ik het niet opgegeten had. Ik vroeg hem of hij het zelf al eens geprobeerd had en hij knikte veelbetekenend. Ik pakte het broodje en tikte ermee op tafel. Het klonk alsof ik met een steen op tafel tikte. De ober begreep waarom ik het niet opgegeten had. Ik benadrukte dat ik de pasta en groente heel erg lekker vond, ik ben niet iemand die loopt te zeuren in restaurants. Ik had er ook niks over willen zeggen, maar de ober begon zelf over het broodje. En als iemand wilt weten waarom ik iets niet opeet, geef ik eerlijk antwoord.

Trattoria da Garibardi is een aanrader, want de glutenvrije keuze is groot, het eten smaakt lekker en de prijzen zijn vriendelijk. Het is in mijn ogen echter niet nodig om lang om te lopen in de stad om bij een specifiek restaurant te gaan eten, want er zijn veel meer plekken waar je glutenvrij terecht kunt. Gisteren kwam ik al langs een plek waar ze met glutenvrije pizza's adverteerden en vandaag kwam ik langs weer een ander restaurant (zie hieronder) waar het glutenvrije menu expliciet benoemd werd. En wat ik aan het begin van mijn bericht al schreef: er kan bij restaurants ook glutenvrije pasta aanwezig zijn, zonder dat je dat aan de buitenkant ziet. Gewoon een plekje uitkiezen dat er gezellig uit ziet en informeren, is mijn advies.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten