woensdag 13 augustus 2014

Amsterdam

Afgelopen zondag was ik op pad in Amsterdam, waar ik ook geluncht en gedineerd heb. Zou ik met een vriendin op pad zijn, dan zou ik van tevoren misschien goed uitzoeken waar ik wilde gaan eten. Nu was ik met familie en gebeurde alles spontaan.

We waren bij Cafe Fonteyn neergestreken voor iets te drinken. De thee met verse gember en citroen is een aanrader! Helaas kon ik er niet terecht voor een glutenvrije lunch ("Je kunt wel brood halen bij de Albert Heijn, dan beleggen wij het voor je"), dus we besloten naar een café iets verderop te gaan. Dat was Villa Nieuwmarkt, maar ook daar kon ik niet lunchen. We staken de straat over naar Poco Loco (nog steeds aan de nieuwmarkt) en daar stonden meerdere salades op de kaart, dus ik ging er van uit dat het wel goed zou komen. Ze hadden geen gv brood, dus het werd een salade. De salade met tonijn kon niet, maar de salade met kip wel. Ze hadden de caesar dressing vervangen door pesto.

's Avonds gingen we uit eten aan de bloemenmarkt/flowermarket bij een Indonesisch restaurant genaamd Sampurna. We hadden bij het telefonisch reserveren gevraagd of glutenvrij eten kon en dat zou zeker kunnen. De rijsttafels waren niet mogelijk, dus ik bestelde een gerecht voor mijzelf apart en de anderen namen wel de rijsttafels. Ik wilde een vleesgerecht en mij werden op de kaart twee vleesgerechten aangewezen die konden. Alle gerechten waren sowieso melkvrij, dus dat was fijn. Het enige nadeel was, dat ze alleen pittige vleesgerechten hadden die glutenvrij waren. Ik kon wel voor gewokte groente gaan, maar ik ga niet uit eten om alleen groente met rijst te eten. Het werd dus toch het rundvleesgerecht. Dat werd geserveerd met een schaaltje gekarameliseerde sojabonen, een schaaltje komkommersalade en een schaaltje groente in kokosmelk. Ook zat er witte rijst bij. De kroepoek ging naar mijn tafelgenoten.


Ik kreeg veel rijst (in een aparte schaal) en vlees (op een bord dat op een rechaud werd geplaatst) geserveerd! Het vlees was inderdaad pittig, maar smaakte wel erg lekker. Ik heb heerlijk gesmuld en ben niet ziek geworden!
Toen ik een keuze moest maken, was ik wel sip. Er was weinig mogelijk en de rest zou een heerlijke rijsttafel krijgen... Dit zou me nooit overkomen als ik zelf een restaurant had uitgezocht! Maar toen mijn eten kwam en ik zag dat ze voor mij ook salade en groente hadden, was ik gelijk blij :). Ik had genoeg te eten en het smaakte goed.

Groetjes Marjolein

Geen opmerkingen:

Een reactie posten