maandag 15 september 2014

Wij bloggen glutenvrij: een feestje, neem je zelf iets mee?

Elke 15de van de maand blogt een groep glutenvrije bloggers over het zelfde onderwerp. Deze maand heb ik weer meegedaan. Het onderwerp is: een feestje, neem je zelf iets mee? Onderaan mijn post kun je lezen wie hier nog meer over geschreven hebben.


Ik zal allereerst bekennen dat ik niet zo vaak naar feestjes ga. Ik ben natuurlijk veel in het buitenland te vinden en loop al die weken feestjes mis. De feestjes die ik wel af ga, zijn bijna altijd verjaardagen. En het hangt er maar net van af van wie de verjaardag is en of hij 's middags of 's avonds (of beiden) gevierd wordt, of ik iets meeneem.
Ik eet geen gebak. Ook niet als het glutenvrij en melkvrij is, want ik voel me niet goed bij het eten van al die toegevoegde suikers en omdat ik nooit zulke dingen eet, zijn gebakjes me ook veel te zoet als ik er wel een hapje van neem. De jarige hoeft dus geen gebak voor me in huis te halen en dat scheelt een hoop. Ze doen me namelijk een veel groter plezier met wat fruit en bijna iedereen heeft wel fruit in huis. Als een verjaardag in de middag gevierd wordt, zorg ik dat ik een goede lunch op heb, zodat ik eigenlijk niks meer hoef te eten tot het avondeten. Ik geef wel de voorkeur aan een tussendoortje en dat weet ik op een verjaardag altijd wel te scoren, bijvoorbeeld in de vorm van fruit of nootjes. Als ik 's avonds een feestje heb, wil ik graag wat kunnen eten. Zeker als het wat later wordt, dan kan ik niet de hele avond teren op mijn avondeten. Ik spreek nooit van tevoren dingen door met de jarige, ik kijk ter plekke of er iets is wat ik kan eten: fruit, nootjes, naturelchips, rauwkost, ... Ik neem graag een kijkje in de voorraadkast en koelkast.
Ik hoef nooit bang te zijn 'honger' te lijden. Ik heb onder mijn rolstoel een tasje hangen en daarin heb ik standaard twee repen zitten, mijn 'noodvoorraad'. Ook heb ik zo'n voorraadje in de auto liggen. Als er niks in huis is wat ik kan eten, kan ik een reep eten.
Het eerste jaar deed ik wel eens een pakje toastjes in mijn jaszak, als ik naar een verjaardag ging. Wie weet zou de jarige wel toastjes op tafel zetten en zou er een salade bij zitten, die ik mocht eten. Wel als eerste het bakje bemachtigen natuurlijk! De vorige keer dat ik bij mijn broer en schoonzus op een verjaardag kwam, hadden ze voor het eerst glutenvrije crackertjes en een salade gekocht voor mij bij de AH. Super lief! Mijn andere broer haalt ook altijd wel iets in huis voor mij, overleg is niet nodig. Mijn zus zorgt ook altijd goed voor me, meestal spreken we wel even door wat ze koopt, omdat ze verder weg woont en ik een bezoek aan haar vaak combineer met avondeten. Bij mijn ouders is er altijd meer te eten voor mij dan ik op kan. Mijn moeder maakt verse eiersalade en haalt toastjes, rijstwafels en broodjes in huis. Daarnaast is er fruit en rauwkost en maakt ze soms een appelgebakje voor mij met bladerdeeg, appels, rozijnen en kaneel. Super fijn allemaal!
Een van mijn beste vriendinnen vierde dit jaar zowel 's middags als 's avonds haar verjaardag. Ik wist nog niet wanneer ik 'binnen zou komen vallen' en op de ochtend van haar verjaardag vroeg ze of ik ook kwam eten. Ze had de soep die ze gekookt had glutenvrij gemaakt en daarnaast glutenvrije broodjes voor me gekocht. Zo lief! En ik vertrouw haar 100% als het op kruisbesmetting aankomt. We zijn samen vijf weken door Australië gereisd, ze weet precies waar ze op moet letten. Ik kreeg twee salades in aparte bakjes, het andere bezoek werd geïnstrueerd en ik heb heerlijk gegeten. Ik kreeg 's middags ook een eigen 'gebakje': een feestelijk gepresenteerde mango met granaatappelpitjes. Het best verzorgde feestje tot nu toe!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten