zaterdag 25 oktober 2014

Glutenvrij in New York

Het is al weer anderhalve maand geleden dat ik terug kwam uit New York en ik had nog steeds mijn tips niet gedeeld met jullie. Sorry daarvoor, maar hierbij alsnog mijn ervaringen met buiten de deur eten.

Vorig jaar heb ik gegeten bij OBAO vestiging Hell's Kitchen. Dat was erg goed bevallen, want ze hebben een allergenenkaart en het eten smaakte erg lekker. OBAO heeft drie vestigingen en dus besloot ik dit jaar om naar de vestiging Midtown East te gaan. Helaas was dat geen goede keuze, want hier hadden ze geen glutenvrij menu. Ik had er best lang over gedaan om er te komen vanuit mijn hotel en besloot er toch maar te gaan eten. Ik koos drie gerechten uit van de menukaart waarvan ik dacht dat ze glutenvrij zouden kunnen zijn en die me lekker eten. De serveerster deed navraag in de keuken en ik kreeg een curry. Het smaakte op zich prima, maar ik ga niet meer terug naar dit restaurant.


Later in de week ben ik teruggegaan naar Hell's Kitchen. Mijn tafelgenoot en ik kozen allebei een glutenvrij/melkvrij gerecht, zodat we konden delen. We gingen voor een gerecht met vis en voor de eendencurry. De eendencurry had ik vorig jaar ook al en die smaakte echt ontzettend lekker! De vis was ook helemaal goed. Ik heb weer heerlijk gegeten en het restaurant is dus echt een aanrader. 

Ik wilde natuurlijk ook graag een nieuwe geweldig restaurant ontdekken en heb daarom Google geraadpleegd. Ik kwam uit bij een plattegrond van New York vol met restaurants die rekening houden met een glutenvrij dieet. Deze site is dus echt een aanrader.
Ik vond er een lunchroom die vlakbij mijn hotel was: Bloom's Deli. Ze hebben een zeer uitgebreide glutenvrije menukaart. Helaas ook een trap voor de deur... Normaal gesproken laat ik zulke restaurants links liggen, maar hier wilde ik toch wel erg graag eten en dus zette ik mijn principes opzij. Ik ging voor toast met eiersalade. Het smaakte erg lekker. We kregen ook een pot met augurken op tafel erbij... Is dat soms Amerikaans? Ik ken het in ieder geval niet uit Nederland. 
Een ander restaurant dat ik gevonden had via de eerder genoemde site is Bistango. Bistango heeft twee vestigingen en de vestiging Kips Bay was in de buurt van mijn hotel. De menukaart is geweldig: bijna alle gerechten zijn glutenvrij of kunnen glutenvrij worden gemaakt, inclusief pizza en gevulde pasta. Het was er niet van gekomen om uit eten te gaan bij Bistango. Op mijn laatste dag in New York, vertrokken we om 19.30 vanaf het hotel naar het vliegveld. Bistango doet ook aan bezorgen en het hotel lag in het bezorggebied. Daarom koos ik ervoor een maaltijd in de hotelkamer te eten. Ik ging voor de eggplant ravioli met tomatensaus. Ik kreeg er ook een glutenvrij broodje bij. De portie ravioli was vrij klein, maar het smaakte gelukkig wel goed. 

Al lopende (goed: rollende) door de straten, kwam ik natuurlijk ook langs allerlei eettentjes. Een keer besloot ik als lunch voor een salade te gaan. Deze heb ik zelf samengesteld bij Chop't. De keuze is reuze en je kunt kiezen uit diverse soorten sla, heel veel soorten toppings en dressings. Als je glutenvrij moet eten, word je door de manager geholpen. De manager haalde voor mij een schone snijplank, kom en mes van achteren. Ook haalde ze een allergenenlijst, zodat we konden checken welke dressings en toppings geschikt zouden zijn. Ik heb een heerlijke salade gegeten en heb nergens last van gekregen. Wist je dat ze zelfs glutenvrije granola hadden? 

Glutenvrij eten in New York is prima te doen, zeker als je gebruik maakt van de tips die online te vinden zijn (bijvoorbeeld op mijn blog!).

Groetjes Marjolein

Geen opmerkingen:

Een reactie posten