vrijdag 12 december 2014

#decemberglutenvrij: gezonde(re) desserts

In december schrijven de Nederlandse bloggers over coeliakie een maand lang in estafettevorm: elke dag verschijnt op een ander blog een stuk in het kader van #decemberglutenvrij. Een soort adventkalender dus! Vandaag is het mijn beurt.

Ik wil het deze keer graag hebben over desserts, toetjes. Ik eet glutenvrij, melkvrij en zonder toegevoegde suiker/stroop/siroop, maar wel erg lekker en ik houd heus ook wel van zoet! Ik eet niet vaak traditionele toetjes, dus een bakje vla of ijs eet ik nagenoeg nooit na de warme maaltijd. Meestal eet ik een stuk fruit. Met feestelijke gelegenheden, zoals Kerst, kun je natuurlijk niet een schaal mandarijnen op tafel zetten als toetje. Het moet feestelijker zijn! Hier volgt een aantal recepten van desserts die je prima op tafel kunt zetten en die toch best wel gezond zijn. Sommige van de toetjes zijn calorie-arm, dus als je aan de lijn doet, kun je toch meedoen met het toetje. En bijna alle toetjes kun je ruim van tevoren maken, zodat je na het hoofdgerecht niet meer de keuken in hoeft om iets te bereiden.

Chocoladepudding
De chocoladepudding bereid je 's ochtends al, omdat hij moet afkoelen voor je hem kunt eten. De ingrediënten zijn erg eenvoudig: Provamel rice-coconut choco en Schär mix C:

Per 100 gram chocoladedrank gebruik je 9 gram mix C. Roer het goed door elkaar in een steelpan, zodat alle klontjes verdwenen zijn. Verwarm nu het geheel al roerende. Als het warm wordt, zul je merken dat de drank indikt. Blijf goed roeren. Haal de pudding van het vuur. Als je tijdens het afkoelen blijft roeren, voorkom je dat er een soort 'vel' op de pudding komt. Als dat je niks deert, verdeel je de pudding als het nog warm is al over verschillende schaaltjes. Plaats deze na even afkoelen in de koelkast.

Ananasmousse
Dit is een luchtig en zoet toetje, dat verbazingwekkend simpel tot stand komt. Je hebt er alleen verse ananas en een blender voor nodig! Doe de ananas (zonder sap) in de blender en laat deze net zo lang draaien, tot de ananas verandert in een soort schuim. Klaar is je mousse!
Als je mousse nog vrij vloeibaar is, ook na minutenlang draaien, plaats de mousse dan (met kan en al) in de koelkast. Enkele uren later is het overtollige sap naar beneden gezakt en kun je het ananasschuim uit de bovenkant van de kan scheppen.

Fruitgelei
Dit dessert is erg simpel te maken, origineel, ziet er leuk uit en het is nog goed voor de slanke lijn ook. De benodigdheden zijn:
- frambozen (of ander fruit)
- gelatineblaadjes
- diksap of helder vruchtensap
Verdeel de frambozen over glaasjes. Ik gebruikte frambozen uit de diepvries en dat gaat prima met dit recept. Verwarm in een pannetje het sap. Los hierin de geweekte gelatineblaadjes op. Ik had 1 blaadje gelatine nodig op 83ml sap, waarbij ik dus de aanwijzingen op de verpakking aanhield. Als je een ander merk gelatine of agar agar gebruikt, wijkt het wellicht af. Schenk het sap in de glaasjes met frambozen en laat het goed afkoelen en opstijven in de koelkast.


Chocolademousse
Voor drie schaaltjes mousse, meng je de volgende ingrediënten met behulp van een blender:
- 70ml amandelmelk of sojamelk
- 1 avocado
- 2 rijpe bananen
- 9 eetlepels cacao
- Optioneel: zoetstof
Wees in eerste instantie terughoudend met de cacao en melk. Proef tussendoor van de mousse en voeg naar smaak nog wat extra van een van de ingrediënten toe. Een leuke variatie is kokosrasp.


Gevulde ananas
Je kunt de ananas op twee manieren presenteren. Hieronder zie je een ananas die in de lengte doorgesneden is. Je holt hem uit en vult hem met stukjes ananas en ander vers fruit. De andere optie is dat je het topje van de ananas snijdt. Je gebruikt een ananas-uitholler om het vruchtvlees te verwijderen en vult vervolgens de ananas met fruit naar keuze. Voor de liefhebbers kun je het natuurlijk presenteren met roomijs en/of slagroom.


Appelcrumble
Gebruik voor het maken van de appelcrumble een ovenschaal of nog leuker: kleine ovenpannetjes. Schil een of meerdere appels en snijd deze in stukjes. Meng het met kaneelpoeder en als je het lekker vindt met gewelde rozijnen. Verdeel het mengsel over de ovenpannetjes. Smelt een klont kokosvet en meng het met havermout en amandelmeel. Het havermout en amandelmeel gebruik je in de verhouding 1:1. Dek de appels af met het meel. Plaats de schaaltjes ongeveer 20 minuten in de oven op 200 graden, tot de crumble bruin kleurt.


Appel uit de oven
Een wat meer calorie-arme variant op de appelcrumble van hierboven wordt gemaakt door de appels niet toe te dekken met meel, maar er wat amandelschaafsel overheen te strooien. De schaaltjes hoeven nu wat minder lang in de oven te staan.


Kokos-fruitsalade
Gebruik voor de presentatie mooie glazen schaaltjes. Vul deze met fruitsalade, die bestaat uit verschillende kleuren fruit (kiwi, aardbei, peer en mango doen het bijvoorbeeld goed). Overgiet het fruit met kokosmelk en strooi er vervolgens kokosrasp bovenop.

Voor bij de koffie: ijsbonbonsEn als je na het dessert de koffie en thee op tafel zet, kan iets lekkers daarbij natuurlijk niet ontbreken. Wat dacht je van deze feestelijke ijsbonbons?


Ingrediënten:
- pure chocolade (ik gebruikte 85% cacao)
- kokosolie
- banaan
- gepofte quinoa
Doe een beetje kokosolie in een steelpan, plaats deze op zeer laag vuur (of au bain marie) en smelt hierin de chocolade. Snijd de banaan in plakjes. Dompel de plakjes banaan onder in de chocolade en vis ze er uit met een vork. Let de plakjes op een stuk bakpapier. Strooi wat gepofte quinoa op de bovenkant, wanneer de chocolade nog zacht is. Plaats de schaal daarna in de vriezer. Wanneer de ijsbonbons bevroren zijn, zijn ze klaar om gegeten te worden. Presenteer ze direct uit de vriezer. Ter variatie kun je de quinoa vervangen door in stukjes gehakte nootjes of kokosrasp.


Hopelijk vonden jullie het leuk om te lezen welke gezonde toetjes ik bedacht heb. Ik vond het in ieder geval leuk om er de keuken voor in te gaan.
Morgen is het de beurt aan een andere blogger om iets te posten in het kader van #decemberglutenvrij. Wie het is, blijft nog even geheim!

Groetjes Marjolein

5 opmerkingen:

  1. Ziet er allemaal heerlijk uit, wil ze allemaal wel uit proberen, de ananas lijkt me ook erg lekker.
    Groetjes Gerda

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een leuke ideeën marjolein!
    Wij hoeven dit jaar niet te koken met kerst, maar voor andere dagen zijn ze ook leuk.
    Alleen die avocadomouse... Die heb ik 1 keer gemaakt en vond ik echt niet lekker...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. De toetjes zien er ontzettend lekker uit! Vooral vers fruit doet het bij mij altijd goed.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Leuke inspiratie :)
    Toevallig heb ik ook al een tijd een receptje voor de bananen ijs bonbons op m'n blog staan. Lekker zijn ze he? :)

    BeantwoordenVerwijderen