zaterdag 6 december 2014

Gluten friendy of suitable for coeliacs?

Afgelopen week ben ik twee keer uit eten geweest in een restaurant bij shopping centre Westfield Stratford City in Londen.
De eerste keer was in een Braziliaans barbecue restaurant genaamd Cabana. Op de kaart stond met een tekentje aangegeven welke gerechten "gluten friendly" waren. Het teken was geen doorgehaald aar, wat gebruikelijk is bij glutenvrije gerechten, maar een Franse lelie of zoiets. De serveerster vertelde mij dat als ik erg allergisch was, ik niet de drie bijgerechten rechtsonder moest nemen, omdat die aardappelproducten in de zelfde frituur gingen als de glutenbevattende dingen. Gelukkig bleef er nog meer dan genoeg over. Dit is waar ik voor ging:

Ik kreeg een salade met kool en mango, een heerlijke steak, een bakje salsa en meel (van een of andere knol) voor bij die steak en een schaaltje zwarte bonen. Het smaakte allemaal erg lekker!!

De tweede keer dat ik uit eten ging was bij The Real Greek. Op de menukaart stonden de glutenvrije gerechten met GF aangegeven. Er was weer heel veel mogelijk en het was lastig kiezen. Ik ben gegaan voor de crudité, dolmades, kipspiesjes, garnalen en gegrilde aubergine. Daarnaast heb ik nog lam en calamari van mijn tafelgenoot kunnen proeven. Het was allemaal lekker, op de garnalen na. En heel veel keuze dus, zelfs op de dessertkaart. 

Twee keer uit eten, twee keer uit veel gerechten kunnen kiezen, twee keer heerlijk gegeten en twee keer zonder ziek te worden. Fijn! Maar het blijft dus wel een issue dat het een modeverschijnsel is in Engeland om glutenvrij te eten. In het geval op de kaart vermeld staat dat friet glutenvrij is, zou ik voor de zekerheid altijd even navragen of het wel apart gebakken wordt. Want wie weet zijn de gerechten op de kaart niet "suitable for coeliacs", zoals op de Griekse kaart stond, maar "gluten friendly", zoals op het Braziliaanse menu.

Groetjes Marjolein

Geen opmerkingen:

Een reactie posten