dinsdag 16 december 2014

Glutenvrij bij Holiday Inn Stratford in Londen

Een paar weken geleden verbleef ik tijdens de Masters in het Holiday Inn hotel Stratford City in Londen. Een hotel midden in het winkelcentrum Westfield waar ik zat.

De eerste ochtend kreeg ik bij het ontbijt drie boterhammen. Volgens mij waren het witte Meesterbakker boterhammen. Ze waren erg droog, dus ik vroeg of ze ze even in de magnetron op wilden warmen. Daarnaast kreeg ik een pakje met twee DS crackers. De crackers waren al twee weken na de THT datum, dus ik gaf ze met die mededeling aan een van de medewerkers van het ontbijtbuffet.
Bij het buffet kon ik pakken van de gebakken eieren, tomaten, spek (allemaal warm), gekookte eieren, fruit en je kon op verzoek een omelet laten maken. Dat heb ik de eerste dag laten doen (met ui, tomaat en paprika), maar het was vrij smaakloos, dus ik heb het bij één omelet gelaten.
De volgende dag kreeg ik weer het zelfde pakje crackers en weer gaf ik het terug, wijzende op de THT datum. Het brood dat ik kreeg was van een andere soort en ook dit brood werd even opgepiept. Toen smaakte het prima. De rest van de week kreeg ik dit brood. Een ochtend werd me gevraagd of ik het getoast wilde hebben en toen werd het in de keuken getoast. De andere dagen werden de boterhammen in de magnetron gelegd. De crackers kreeg ik gelukkig niet meer. Wel kreeg ik een pakje koekjes. Op zaterdag werd me gevraagd of ik ontbijtgranen wilde. Blijkbaar hadden ze die ook, dat was me eerder nog niet verteld. Ik kreeg ontbijtgranen met sojamelk.
De mogelijkheden voor beleg waren erg beperkt deze week. De jam zat in grote potten, waaruit iedereen schepte, direct op de boterhammen. Een no-go dus. Er lag bijna geen vleesbeleg en van wat er lag, wist ik ook niet of het glutenvrij was. Een gebakken ei vind ik op zijn tijd wel lekker, maar ik heb daar niet elke ochtend zin in. Daarom haalde ik een pot jam in de supermarkt. Helaas stond er in mijn kamer geen koelkast, maar ik plakte een label met "gluten free room 631" op de pot en de jam kon in de keuken van het restaurant staan.

Ik heb een keer gedineerd in het hotel. Dat wil zeggen: ik heb roomservice besteld. Ik bekeek de kaart en zag dat er wel wat te maken moest zijn, maar er stond nergens "GF". Ik belde met het restaurant en kreeg een man aan de lijn. Ik legde uit wat ik niet mocht eten en wat ik wel wilde: kip of vis, veel groente en koolhydraten, dus bijvoorbeeld aardappel of rijst. De man ging overleggen met de kok en belde even later terug naar mijn kamer: ik kon kip krijgen met gekookte groente en aardappelen. Top! Ik zei dat ik van veel groente houd en dat ik bij de voorafjes een taartje van gegrilde aubergine en tomaat had zien staan. Misschien dat dat ook zou kunnen?
Een tijdje later werd dit bezorgd:


De boodschap van die koolhydraten leek niet echt doorgekomen te zijn, want de aardappelpartjes vormden bij elkaar één kleine aardappel. Het groentetaartje was echt super lekker. Toen ik de kip doorsneed, was ik in verwarring:


De kip was duidelijk opengesneden. Op de menukaart stond kip gevuld met kaas, dus ik wilde zeker weten dat het witte spul geen kaas was. Ik belde naar het restaurant en kreeg de zelfde man weer aan de lijn. Hij zou overleggen met de kok. Even later werd ik teruggebeld, maar eigenlijk werd ik niet veel wijzer, want de kip zou niet opengesneden zijn. Ik werd ongerust, want stel dat dit kaas was, hoe zat het dan met gluten in mijn maaltijd? De man ging weer overleggen met de kok. Ondertussen lag mijn kip koud te worden... Uiteindelijk belde de man weer met de mededeling dat de kok voor mij een nieuw maal zou bereiden. Hij vroeg of hij me wat te drinken aan kon bieden en ik ging voor verse jus d'orange. Ook bood hij een toetje aan, ik ging voor fruit.

Al wachtende op mijn tweede maaltijd, at ik natuurlijk wel de heerlijke groente en die spaarzame aardappeltjes op! Na drie kwartier kwam mijn tweede maal:


De man die het kwam brengen was de man die ik aan de telefoon had gehad. Hij wilde het graag zelf brengen om uitleg te geven. Hij vertelde dat de kip inderdaad opengesneden was, maar dat de kok alle kip opensnijdt en dat hij de mijne niet gevuld had. Als hij me dat nou gelijk had verteld door de telefoon... Maar goed, nu had ik een tweede heerlijk groentetaartje, genoeg aardappelpartjes om de volgende dag op te kunnen sporten én een extra stuk kip. En natuurlijk wat te drinken en fruit als toetje. Wat heeft het restaurant dit geweldig opgepakt! Terwijl er dus eigenlijk niks mis bleek te zijn met de eerste maaltijd. Top geregeld dus. Maar de stress die ik had.... Pffff.... daar was ik dus écht niet blij mee. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten