zondag 4 januari 2015

Glutenvrij op de DFDS Seaways veerboot

Ik ben met de DFDS Seaways veerboot van Duinkerken naar Dover gevaren en met een andere veerboot van de zelfde maatschappij van Dover naar Calais. Beide keren zat ik rond lunchtijd op de boot en ik had brood meegenomen om te eten. Toch ging ik ook kijken wat er allemaal te krijgen was aan boord dat ik mocht eten. 
De boten hebben zowel een café als een zelfbedieningsrestaurant. In het café verkopen ze vier soorten glutenvrije cakes/brownies/flapjacks van het merk We Love Cake en dat voor maar 1.90 pond per stuk. Ook is er bijvoorbeeld popcorn in bijzondere smaken te krijgen en kun je er terecht voor gummibeertjes en ander snoep. Wat snacken betreft is er dus aanbod genoeg.
Wat de maaltijden in het restaurant betreft, is de keuze wat beperkter. Je kunt gaan voor de yoghurt of fruitsalade. Er staan ook diverse soorten groene salades in de koeling. Bij alle salades staat op de prijskaart vermeld welke allergenen er in zitten. In elke salade zit gluten, maar de dressing zit er apart bij, dus als je een salade zonder dressing lekker vindt, kun je toch voor salade gaan. Wat warm eten betreft, is de keuze beperkt. Beide veerboten voeren de zelfde kaart. De dagsoep bevatte vandaag gluten. Daarnaast is er curry, ook met gluten. De gepaneerde kip en vis vielen vanzelfsprekend ook af. Op de heenweg werd me verteld dat ik wel de friet kon eten, op de terugweg begreep ik in mijn beste Frans (de bediening sprak maar matig Engels en begreep mijn uitleg over gluten in het Frans beter) dat de friet en vis wel in aparte bakken worden gebakken, maar in de zelfde olie. Niet veilig dus. Ik kon wel gaan voor de warme groente. Dat heb ik beide keren gedaan (lekker gezond ook trouwens!). De keuze bestond uit bonen, wortel, broccoli en doperwten. Nogal gaar gekookt en weinig smaak, maar de portieverpakkingen ketchup van Heinz zijn glutenvrij, dat dan weer wel. 

Mocht een van jullie in de toekomst met een van de veerboten tussen Engeland en Frankrijk willen varen, dan hoop ik jullie met deze informatie wat geholpen te hebben.

Groetjes Marjolein

Geen opmerkingen:

Een reactie posten