donderdag 9 april 2015

Glutenvrij met Kenya Airways

Maandagavond ben ik vanuit Amsterdam met Kenya Airways naar Nairobi gevlogen en vervolgens op dinsdag door naar Johannesburg, wederom met KA. Allereerst kregen we twee zakjes met geroosterde, gezouten cashew- en macadamianoten. Daarna volgde een warme maaltijd:


De allergenen stonden vermeld op het bakje met warm eten, erg fijn. Ik kreeg weer een Consenza broodje (dat ik bewaard heb tot de volgende dag, het smaakte nu lekker trouwens!), een bakje doperwtensalade met rauwe zalm (toch spannend in een vliegtuig, rauwe vis, dus maar niet gegeten) en fruitsalade. Een prima maaltijd. Bij het broodje zat deze keer geen jam, wel een botertje.

In de ochtend kregen we het ontbijt geserveerd. Ik lag te slapen, maar toen ik wakker werd, kwamen ze alsnog mijn dienblad brengen. Eerst kreeg ik een gewone maaltijd, inclusief croissantje, dus ik gaf aan dat ik glutenvrij eet. Toen kwamen ze met een dienblad met een kaartje met GFML en mijn naam. In plaats van een croissantje, lag er een broodje en in plaats van een bakje fruit, een reepje gedroogd fruit. Daarnaast ook nog een bakje Optimel vruchtenyoghurt. Ik bekeek het etiket van het broodje goed, want het was tot mijn verbazing geen Consenza broodje:


Het is maar goed dat ik Nederlands kan, want dit was dus geen glutenvrij broodje. Ik besprak het met een stewardess, maar volgens haar was het echt de glutenvrije maaltijd, want de anderen kregen een croissantje en ik een broodje. Ik ga er van uit dat er een lelijke fout gemaakt is en dat ik de kindermaaltijd (want er zat appelstroop bij en dus zo'n fruitreep) of de dieetmaaltijd of zo gekregen heb. De hoofdstewardess kwam haar excuses aanbieden. Maar ja, daar kun je niks mee als je ziek wordt. Gelukkig is me dat niet gebeurd.

In Nairobi aangekomen, kreeg ik te horen dat mijn volgende vlucht gecancelled was. Dat betekende dus dat ik enkele uren langer op het vliegveld moest vertoeven. Ik kon gelukkig weer gebruik maken van de lounge. Die was nog geen jaar oud en zag er echt super mooi uit. Er stond ook een buffet waar ik van kon pakken. Aangezien ik als ontbijt alleen maar een bakje yoghurt op had, was het tijd voor een 'echt' ontbijt. Ik informeerde bij een medewerkers wat glutenvrij was en at gebakken aardappelen, geroosterde tomaat en gebakken ei als ontbijt, samen met vers fruit. Een prima maal.

Ook op de tweede vlucht kregen we eerst twee zakjes nootjes. En die zijn lekker! Daarna volgde een lunch. Ik heb bij KLM al eens meegemaakt dat toen mijn vlucht geannuleerd werd, ik op de volgende vlucht geen speciale maaltijd kon krijgen. Hier werden de maaltijden gewoon doorgezet naar het volgende vliegtuig en ik kreeg dus wel te eten:


Wederom gebakken aardappelen, dus die had ik na deze lunch wel genoeg op voor die dag. Verder twee glutenvrije broodjes (te herkennen aan de opdruk GFML), rauwkost en fruit. Het warme eten (onder de tomaat ligt ook nog vlees) smaakte aardig. De broodjes smaakten als 'echte' glutenvrije broodjes. Zetmeel-achtig dus en een beetje droog. Met margarine werd het er niet echt beter op, maar toen ik ze in de jus doopte, smaakte het goed. 

Op de grove fout met het verkeerde broodje op de eerste vlucht na, is het eigenlijk prima voor elkaar bij Kenya Airways. Het blijft gewoon altijd opletten en labels checken, met welke maatschappij je ook vliegt. Ik vlieg vaak en meestal gaat het goed, maar even zo uit mijn hoofd, is dit dus al de derde of vierde keer dat het fout is gegaan... Maar laat dat je er niet van weerhouden een speciale maaltijd te bestellen! 

Groetjes Marjolein

Geen opmerkingen:

Een reactie posten