dinsdag 5 mei 2015

Een goede voorbereiding...

Soms vergt een reis naar een 'nieuw' toernooi een goede voorbereiding. Ik e-mail de organisatie van het toernooi vooraf wat mijn dieetwensen zijn en als ik de taal spreek, reken ik er op dat het goed komt. Ben ik de taal niet of wat minder machtig, dan neem ik een dieetvertaling mee. Deze vind ik altijd op Celiac Travel. Op de kaarten staat goed uitgelegd wat het glutenvrije dieet inhoudt en welke producten ik wel en niet mag eten. Helaas staat bij de 'wel'-producten ook kaas en melk genoemd. Met behulp van Google Translate, kan ik die woorden vaak doorstrepen.
Over een maand vertrek ik naar Zuid-Korea. Het zal de eerste keer zijn dat ik daar met mijn strenge dieet aankom en ik speel twee toernooien die ik nog niet eerder gespeeld heb. Ik wilde dus een vertaling die goed in orde was! Zeker omdat ik de organisatie tegelijk met mijn inschrijving gemaild had dat ik een dieet volg en ze daar niet op gereageerd hadden.
Ik heb via via contact gelegd met een Koreaan die goed Engels spreekt. Hij heeft voor mij de dieetvertaling van Celiac Travel aangepast, zodat er nu ook op staat dat ik niet tegen melkproducten kan. Met mijn nieuwe kaart in de hand (en natuurlijk ook op de mail naar de toernooidirecteuren), komt het hopelijk wel goed.

Voor wie ook naar Korea afreist en interesse heeft in de kaart: hij staat hieronder.

Groetjes Marjolein

Korean Gluten Free Restaurant Card
저는 셀리악 (Celiac)이라는 질환을 가지고 있어서, 글루텐이 들어있지 않은 음식만 먹어야 합니다 (Gluten free diet). 또한 저는 유당불내증도 있어서 유제품도 먹을 수 없습니다. 밀가루나 밀, 호밀, 보리,귀리 또는 우유가 들어있는 음식을 먹으면 매우 심하게 앓을 수 있습니다. 이 음식에 밀가루나 밀, 호밀, 보리,귀리 또는 우유가 들어있습니까? 확실하지 않은 경우에도 꼭 말씀해 주세요. 저는 쌀, 감자, 옥수수가 포함된 음식, 채소와 과일, 계란, 치즈, 육류와 생선 등을 모두 다 먹을 수 있습니다. 단, 밀가루, 밀가루 반죽, 빵가루 등을 묻혀서 요리한 것이나 우유가 포함된 것은 안됩니다. 도와 주셔서 감사합니다.

2 opmerkingen:

  1. Mijn neefje woont in Korea!
    Als je hulp nodig hebt, mail ik je graag zijn gegevens!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat leuk! Nou ik denk dat het zo wel goed moet komen, maar ik zal je aanbod onthouden. Dank je wel!

      Verwijderen