maandag 4 december 2017

#decemberglutenvrij: kerstpakketten!

Hebben jullie al gehoord van #decemberglutenvrij? Het is een estafette van glutenvrije bloggers, die van 1 december tot aan kerst om beurten een blog schrijven die te maken heeft met december en glutenvrij. Gisteren hebben jullie kunnen lezen wat koosglutenloos.nl geschreven heeft. Vandaag is het mijn beurt. En ik ga het hebben over... kerstpakketten

Toen ik klein was, kreeg mijn vader in december veel kerstpakketten thuisbezorgd. Ik vond het reuze spannend als ze geopend werden en met het hele gezin stonden we om de doos of kist heen, nieuwsgierig wat er in het pakket zou zitten. Met de kistjes wijn had ik als klein meisje niks, maar de pakketten met levensmiddelen, kerstservetten en dat soort dingen vond ik erg leuk. 
Toen ik tijdens mijn studie stage liep, kreeg ik voor het eerst een eigen kerstpakket. Dat voelde toch wel een beetje als een stapje richting volwassenheid. Een kerstpakket hoort bij een baan en ik was (al was het een stage) aan het werk! In de jaren erna kreeg ik als topsporter zijnde via het NOC*NSF van Unilever een kerstpakket. Dat waren prachtige pakketten. Helaas bleek in die periode ook dat ik gluten- en lactoseintolerant ben, dus ik moest een deel van het pakket afstaan. Dat vond ik niet zo erg, er bleef gelukkig nog genoeg over en het is leuk om andere mensen blij te maken. De kerstpakketten van het NOC*NSF stopten, maar via een andere weg kreeg ik de afgelopen jaren toch kerstpakketten. En het mooie was: die waren gluten- en lactosevrij! Zie hieronder bijvoorbeeld het kerstpakket waarmee ik twee jaar geleden verblijd werd:

Zeg nou zelf, daar word je toch vrolijk van?! Sommige producten kende ik al, maar er zaten ook veel dingen tussen die ik nog nooit gegeten had. Dat is het leuke van zo'n pakket: je wordt echt verrast door de inhoud! Bovenstaand pakket was afkomstig van Ruttmans.

Jaren geleden was het nog niet eenvoudig om aan een glutenvrij kerstpakket te komen. Natuurlijk bestaan er al lang waardebonnen voor warenhuizen en webshops, de Pluim cadeaubon en meer. Je kunt er zelf je kerstcadeau mee uitzoeken. Maar gaat je baas voor de kerstpakketten met levensmiddelen en wil je net als je collega's een pakket ontvangen dat gevuld is met lekkere dingen die je zelf kunt eten, attendeer hem of haar dan op de volgende websites, waar glutenvrije kerstpakketten besteld kunnen worden:

Ruttmans - je kunt kiezen uit verrassingspakketten van verschillende prijsklassen. Het is mogelijk om meerdere allergieën op te geven, waar rekening mee kan worden gehouden;

Deen - supermarktketen Deen biedt een glutenvrij kerstpakket aan. De inhoud staat op de website;
Glutenvrije Webshop - de inhoud van de grote en kleine pakketten staat op de website. Naast glutenvrij zijn ze ook grotendeels lactosevrij;
Kristels Kerstpakket - je kunt hier kiezen voor een van de twee glutenvrije kerstpakketten, maar een kerstpakket op maat is ook mogelijk;
Bommels conserven - een mand met Engelse thee delicatessen, glutenvrij natuurlijk.
Bovenstaande bedrijven bieden de glutenvrije pakketten per stuk aan. 


Via Google heb ik nog meer aanbieders gevonden, maar het lijkt er op dat die in het verleden glutenvrije pakketten hebben aangeboden en nu niet meer. Heb je een actuele aanvulling op bovenstaande lijst, laat het dan vooral weten in een reactie op deze blog! Ook ben ik benieuwd of jij een kerstpakket krijgt en of daarmee rekening wordt gehouden met je dieet. 

Ik wens eenieder die een kerstpakket verwacht een glutenvrij pakket toe! En anders hoop ik dat je kunt genieten van het delen van je pakket met anderen. Dat past ook goed bij de kerstgedachte. 

Morgen neemt smaakvolglutenvrij.nl het #decemberglutenvrij stokje van mij over! 

Groetjes Marjolein

5 opmerkingen:

  1. Wauw! Dat is echt super fijn als je werkgever een glutenvrij kerstpakket voor je regelt en écht aan je denkt! Ik heb tot nu toe één kerstpakket gekregen na de diagnose coeliakie. Dat was gelukkig geen voedselpakket, want ik denk dat er anders geen glutenvrije spullen in hadden gezeten, maar een Rituals pakket - dat was ook heel erg leuk en lekker (qua geur)! :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Een Rituals pakket lijkt me ook heerlijk om te krijgen!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Tof dat er toch glutenvrije kerstpakketten aangeboden worden. Ik heb er ook wel eens naar gekeken maar toen waren er nog niet zoveel. Toen ik nog bij de AH werkte gaf ik alle glutenvolle spullen uit het kerstpakket aan mijn ouders en Thomas en ik genoten van de glutenvrije spullen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Voorgaande jaren kon ik kiezen tussen een kerstpakket, een wijnpakket en een bon. Dit jaar niet. Ik ben erg benieuwd wat ik krijg, maar ik ben bang dat het niet een speciaal glutenvrij pakket is...

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ben ik nog niet tegengekomen, zo’n glutenvrij pakket. Leuk om te krijgen!

    BeantwoordenVerwijderen